Faglige aktiviteter
-
Nutid, datid, fremtid
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne skal forstå de forskellige grammatiske tider i sprogfagene ved at lave bevægelser, der passer til den grammatiske tid i en historie. Dette giver en kropslig dimension til forståelsen af eksempelvis nutid.
Tegn på læring
Eleverne bevæger sig i de aftale bevægelser, når tiderne skifter i historien.
GÅ TIL ØVELSE -
Trigonometriformning
Formål
Formålet med aktiviteten er, at leverne får indsigt i relationer mellem sider og vinkler i en trekant ved at forme forskellige trekanter med elastikken eller deres krop.
Tegn på læring
Eleverne prøver sig frem og bevæger sig så de danner trekanter enten med kroppen eller en elastik.
GÅ TIL ØVELSE -
Håndtrykket – historiske figurer
Formål
Formålet er, at eleverne sammen skaber et håndtryk, der afspejler en historiske periode eller person. De samarbejder og har det sjovt ved at designe et unikt håndtryk og gøre sig tanker om kendetegn for den historiske periode el. person.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af og undersøger en historisk person el. historisk periode - de genskaber ved mimik og bevægelser karaktertræk fra personen el. perioden.
GÅ TIL ØVELSE -
Kronologi Rollespil
Formål
Formålet med aktiviteten er at udvælge nogle kendetegn fra historiske perioder og begivenheder, eleverne har lært om og med kroppen udforme disse.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at bruge kroppen til at tolke historiske perioder og figurer.
GÅ TIL ØVELSE -
Landes kendetegn
Formål
Formålet med aktiviteten er, at de reflekterer over, hvad de forbinder med forskellige lande og samtidig bruge deres krop til at vise det. Eleverne får derved en forståelse for de forskellige lande gennem kropslige erfaringer.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at bevæge sig på forskellige måder.
GÅ TIL ØVELSE -
Kombinatorik
Formål
Formålet med aktiviteten er at give eleverne en forståelse for kombinationer og tælletræ i sandsynlighedsregning ved at bruge kroppen og bevægelser under læring.
Tegn på læring
Eleverne bevæger sig og får en forståelse for de mange kombinationsmuligheder.
GÅ TIL ØVELSE -
1-2-3 – i fagene
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne gennem bevægelser repeterer eller øver fagligt indhold.
Tegn på læring
Eleverne bliver ikke forstyrret af at skulle koble bevægelsen med fagligt indhold, men de oplever derimod flow.
GÅ TIL ØVELSE -
Find din stol – i fagene
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne er aktive og bevæger sig rundt i lokalet samtidig med de får repeteret fagligt indhold og ser det visuelt.
Tegn på læring
Eleverne opmuntrer hinanden og lykkes med at finde den stol, der passer til deres kort.
GÅ TIL ØVELSE -
Sandt el. falsk
Formål
Formålet med aktiviteten er at repetere fagligt indhold med bevægelse som motiverende element.
Tegn på læring
Eleverne tænker over fagligt stof og har det sjovt og er i bevægelse.
GÅ TIL ØVELSE -
Tøm hovedet – Aktiv brainstorm
Formål
Eleverne samarbejder og stiller skarpt på et fagligt emne.
Tegn på læring
Eleverne er rettede mod hinanden og hvordan de i fællesskab løser opgaven, de interagerer og diskuterer.
GÅ TIL ØVELSE