Dogme-atletik
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Forbered evt. eleven på gruppesammensætningen inden timen. Opstil mulighed for ja/nej valg, når der skal opfindes øvelser, hvis det er svært for eleven at tænke nyt helt fra bunden. Giv eleven en fast opgave som skribent, tidtager eller observatør, hvis det er svært at udvikle eller skifte øvelse.
-
Bevægelsesudfordringer
Lad eleven udføre øvelserne med hjælpemidler; som fx en stol, der kan holdes fast ved, eller et rullebræt at bevæge sig frem ad på. Brug forskellige bolde eller lign. til kast efter elevens motoriske formåen, det kan være at ændre boldens størrelse eller at bruge skumbolde frem for hårde bolde. Eks. ved ’fart’ eller ’hurtighed’ som kvalitet, kan eleven sætte en stor bold eller en kammerat afsted med fart i stedet for dem selv.
-
Synsudfordringer
Giv altid verbale instrukser til øvelserne. Lad eleven løbe/springe med en makker. Brug evt. løbesnor eller lav mærkbare markeringer på gulvet, eleven kan følge.
Dogme-atletik
Kategori: Løb, spring og kast
Forberedelse: Inddel eleverne i grupper af tre eller fire. Lav selv kort eller brug dem, du kan downloade nederst på siden.
Aktiviteten:
Hver gruppe trækker tre kort – et fra hver kategori.
Der er følgende tre kategorier:
- Disciplin
- Kvalitet
- Organisering
På kortene kan der eks. stå
Spring (disciplin) – udholdenhed (kvalitet) – to & to (organisering)
Løb (disciplin) – hurtighed (kvalitet) – tre hold (organisering)
Løb (disciplin) – fart (kvalitet) – to hold og en bold der ruller (organisering)
Eleverne skal nu selv være kreative og bruge ca. en halv time på at vælge eller opfinde en øvelse og træne den.
Øvelsen skal opfylde kravene på de tre kort, de har trukket.
Eleverne skal derefter instruere de andre grupper i at udføre øvelsen.
Alle grupperne gennemfører hinandens øvelser.
Download kort her: Dogmeatletik