Kategorier
-
Tabelklap
Formål
Formålet med aktiviteten er at træne tabellerne.
Tegn på læring
Eleverne siger tabellerne højt og arbejder sammen.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Regn og form – Alene – Level 2
Formål
Formålet med aktiviteten er at øve plus og minus, samt at lære tallene med kroppen.
Tegn på læring
Eleverne regner regnestykkerne og former tal med kroppen.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Regn og form – To og to – Level 2
Formål
Formålet med aktiviteten er at øve plus og minus, samt at lære tallene med kroppen.
Tegn på læring
Eleverne samarbejder om regnestykkerne og former
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers
tal med kroppen. -
Hand to foot – Two and two
Formål
Formålet med aktiviteten er at samarbejde med hinanden og at lære de forskellige kropsdele at kende på engelsk.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at samarbejde og bevæger kroppen på
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers
forskellige måder. -
Håndtrykket – historiske figurer
Formål
Formålet er, at eleverne sammen skaber et håndtryk, der afspejler en historiske periode eller person. De samarbejder og har det sjovt ved at designe et unikt håndtryk og gøre sig tanker om kendetegn for den historiske periode el. person.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af og undersøger en historisk person el. historisk periode - de genskaber ved mimik og bevægelser karaktertræk fra personen el. perioden.
GÅ TIL ØVELSE -
Gengiv udsagnsordet (med støtte)
Formål
Formålet med aktiviteten er at kunne identificere og gengive udsagnsord.
Tegn på læring
Eleverne laver bevægelser, når der kommer et udsagnsord.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Regn og form – To og to – Level 1
Formål
Formålet med aktiviteten er at øve plusstykker, samt at lære tallene med kroppen.
Tegn på læring
Eleverne samarbejder om regnestykkerne og
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers
former tal med kroppen. -
Klappeleg
Formål
Formålet er, at holde en pause fra det faglige og få fornyet energi og opmærksomhed på hinanden.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af, hvor næste klap kommer og om det er deres tur eller ej. De er opmærksomme på hinanden og har det sjovt sammen.
Energiniveau
Mellem/høj energi - opmærksomhed og fokus.
GÅ TIL ØVELSE -
Stavelsesbevægelse (med støtte)
Formål
Formålet er at kunne identificere antallet af stavelser i ord.
Tegn på læring
Eleverne bevæger sig efter ordenes stavelser.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Hop eller haps – figurer
Formål
Formålet med aktiviteten er at bevæge sig og at kunne genkende forskellige former.
Tegn på læring
Eleverne kan genkende de forskellige former
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Datid, nutid, fremtid
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne skal forstå de forskellige grammatiske tider i sprogfagene ved at lave bevægelser, der passer til den grammatiske tid i en historie. Dette giver en kropslig dimension til forståelsen af eksempelvis nutid.
Tegn på læring
Eleverne bevæger sig i de aftale bevægelser,
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers
når tiderne skifter i historien. -
Tøm hovedet – Aktiv brainstorm
Formål
Eleverne samarbejder og stiller skarpt på et fagligt emne.
Tegn på læring
Eleverne er rettede mod hinanden og hvordan de i fællesskab løser opgaven, de interagerer og diskuterer.
GÅ TIL ØVELSE -
Form figurer
Formål
Formålet er at styrke elevernes samarbejde og lære de forskellige figurer.
Tegn på læring
At eleverne kan genkende de forskellige figurer og gengive
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers
dem med kroppen. -
Kombinatorik
Formål
Formålet med aktiviteten er at give eleverne en forståelse for kombinationer og tælletræ i sandsynlighedsregning ved at bruge kroppen og bevægelser under læring.
Tegn på læring
Eleverne bevæger sig og får en forståelse for de mange kombinationsmuligheder.
GÅ TIL ØVELSE -
Bæveren siger
Formål
Formålet med aktiviteten er at øge energien og koncentrationen.
Tegn på læring
Eleverne følger bæveren og laver bevægelserne, når de skal.
Energiniveau
Mellem/høj energi
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Hop eller haps – årstiderne
Formål
Formålet med aktiviteten er at kende årstiderne og have det sjovt.
Tegn på læring
Eleverne genkender forskellige ting og kobler det
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers
til den rigtige årstid. -
Stavelsesbevægelse
Formål
Formålet med aktiviteten er at kunne identificere antallet af stavelser i ord.
Tegn på læring
Eleverne bevæger sig efter ordenes stavelser.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Milkshake
Formål
Formålet med aktiviteten er at øge energiniveauet.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af bevægelserne og bruger kroppen.
Energiniveau
Mellem/høj energi
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Mit falkeblik fanger
Formål
Formålet med aktiviteten er at lære forbogstaver, at kategorisere ting og at skabe fokus.
Tegn på læring
At eleverne er fokuserede og formår at pege
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers
på noget der er tilsvarende opgaven. -
Naturrally
Formål
Formålet med aktiviteten er at lære at finde noget magen til det man ser med samme form eller farve. Aktiviteten skal hjælpe til at lære forskellige blade eller planter at kende.
GÅ TIL ØVELSE -
Sandt el. falsk
Formål
Formålet med aktiviteten er at repetere fagligt indhold med bevægelse som motiverende element.
Tegn på læring
Eleverne tænker over fagligt stof og har det sjovt og er i bevægelse.
GÅ TIL ØVELSE -
Sansekuffert
Formål
Formålet med aktiviteten er at skærpe elevernes sanser ved at bruge forskellige genkendelige rekvisitter.
GÅ TIL ØVELSE -
Skydeskive – Level 1
Formål
Formålet med aktiviteten er at træne plusstykker på en sjov og aktiv måde.
Tegn på læring
Eleverne er aktive og regner imens de har det sjovt.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Landes kendetegn
Formål
Formålet med aktiviteten er, at de reflekterer over, hvad de forbinder med forskellige lande og samtidig bruge deres krop til at vise det. Eleverne får derved en forståelse for de forskellige lande gennem kropslige erfaringer.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at bevæge sig på forskellige måder.
GÅ TIL ØVELSE -
Regn og form – Alene – Level 1
Formål
Formålet med aktiviteten er at øve plusstykker, samt at lære tallene med kroppen.
Tegn på læring
Eleverne regner regnestykkerne og former tal med kroppen.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Eventyrkarakterer – Rødhætte og ulven
Formål
Formålet med aktiviteten er at styrke kreativitet og forestillingsevne, samt at lære om eventyr.
Tegn på læring
Eleverne lever sig ind i en rolle og gengiver personer fra eventyr.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Bevægelseshistorie: En tur på savannen
Formål
Formålet med aktiviteten er at opnå ro i kroppen ved at stimulere muskel-led sansen.
Tegn på læring
Eleverne følger bevægelserne på skærmen og holder fokus og ro.
Energiniveau
Lav energi - indre ro
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Sanseposer på snor
Formål
Formålet med aktiviteten er at sanse på en anden måde ved at gætte, mærke og opleve. Aktiviteten er relevant i natur og teknologi med fokus på at undersøge sanserne.
Tegn på læring
Eleverne bruger både lugte- og følesansen, måske de også undersøger ved hjælp af syns- og smagssansen. Eleverne får mere viden om sanserne.
GÅ TIL ØVELSE -
Yoga stræk
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne bruger stræk til at skabe indre ro og opleve nye former for kropsbevidsthed.
Tegn på læring
Eleverne strækker og bevæger sig som instrueret. De finder ro og bevidstheden rettes indad.
Energiniveau
Lav energi - stræk og indre ro.
GÅ TIL ØVELSE -
Grænseleg
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne bruger stræk og styrke og derigennem retter opmærksomheden mod deres kroppe.
Tegn på læring
Eleverne mærker deres kroppe og er opmærksomme på hinanden.
Energiniveau
Mellem energi - stræk.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Brydekamp
Formål
Formålet er at få eleverne til at arbejde med deres kropsforståelse, være sammen på en anden måde og bruge de store muskelgrupper.
Tegn på læring
Eleverne udfordrer sig selv og har det sjovt - de bruger
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers
styrke og balance. -
Kronologi Rollespil
Formål
Formålet med aktiviteten er at udvælge nogle kendetegn fra historiske perioder og begivenheder, eleverne har lært om og med kroppen udforme disse.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at bruge kroppen til at tolke historiske perioder og figurer.
GÅ TIL ØVELSE -
Levende personkarakteristik
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne bevæger sig og mimer centrale karaktertræk hos personer i tekster og derved analyserer, fortolker og genskaber karakteren.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at mime samt bevæge sig som en litterær person. Eleverne analyserer dermed på en anden måde end når de sidder og læser.
GÅ TIL ØVELSE -
Plankekamp
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne oplever fysisk bevægelsesglæde ved at de får pulsen op og mærker muskelømhed.
Tegn på læring
Eleverne viser engergement og arbejder med muskelstyrke.
Energiniveau
Mellem/høj energi - styrke og indre ro.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Houdini
Formål
Formålet med aktiviteten er, at elever bruger deres opmærksomhed og sansning og derigennem bliver bevidste om deres omgivelser.
Tegn på læring
Eleverne i cirklen er rettede mod rummet og mærker, hvor deres kammerater er.
Energiniveau
Mellem energi - opmærksomhed og fokus.
GÅ TIL ØVELSE -
Gengiv udsagnsordet
Formål
Formålet med aktiviteten er at kunne identificere og gengive udsagnsord.
Tegn på læring
Eleverne laver bevægelser, når der kommer et udsagnsord.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Skydeskive – Level 4
Formål
Formålet med aktiviteten er at træne plusstykker på en sjov og aktiv måde.
Tegn på læring
Eleverne er aktive og regner imens de har det sjovt.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Around the chair (med støtte)
Formål
Formålet med aktiviteten er gennem kropslig erfaring at lære forholdsordene på engelsk.
Tegn på læring
Eleverne placerer sig selv forskellige steder rundt om stolen/bordet.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Hand to foot – Alone
Formål
Formålet med aktiviteten er at lære de forskellige kropsdele på engelsk.
Tegn på læring
At eleverne er optagede af instruktionerne og
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers
bevæger kroppen på forskellige måder. -
Quiz og byt
Formål
Formålet med aktiviteten er, at der inddrages bevægelse i en faglig aktivitet for at skabe variation i skoledagen.
Tegn på læring
Eleverne bevæger sig rund og taler sammen om spørgsmålene.
GÅ TIL ØVELSE -
Datid, nutid, fremtid (med støtte)
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne skal forstå de forskellige grammatiske tider i sprogfagene ved at lave bevægelser, der passer til den grammatiske tid i en historie. Dette giver en kropslig dimension til forståelsen af eksempelvis nutid.
Tegn på læring
Eleverne bevæger sig i de aftale bevægelser,
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers
når tiderne skifter i historien. -
Eventyrkarakterer – Klodshans
Formål
Formålet med aktiviteten er at styrke kreativitet og forestillingsevne, samt at lære om eventyr.
Tegn på læring
Eleverne lever sig ind i en rolle og gengiver personer fra eventyr.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Skydeskive – Level 3
Formål
Formålet med aktiviteten er at træne plusstykker på en sjov og aktiv måde.
Tegn på læring
Eleverne er aktive og regner imens de har det sjovt.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
The beaver says
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne øver at lytte efter og får nye ord på engelsk.
Tegn på læring
Eleverne lytter godt efter og bevæger sig kun, når de skal.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Præpositionsræs
Formål
Formålet med aktiviteten er at lære forholdsordene/præpositionerne.
Tegn på læring
Eleverne placerer sig i forhold til stolene/bordene i klassen.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Kompasset
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne stiller skarpt og bliver klar til at skulle lytte og være opmærksomme bagefter.
Energiniveau
Lav energi - opmærksomhed og fokus
GÅ TIL ØVELSE -
10’er venner
Formål
Formålet er at øve 10'er venner.
Tegn på læring
Eleverne laver bevægelser til 10'er venner.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Reaktionsøvelse
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne får lavet beregninger på en fysisk aktivitet, der også er sjov i sig selv.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at gribe og slippe bolden på mange måder.
GÅ TIL ØVELSE -
Vis modsætningen
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne gennem kropslig erfaring lærer om modsætninger.
Tegn på læring
Eleverne viser modsætninger med kroppen.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Head, shoulders, knees and toes
Formål
Formålet med aktiviteten er at lære de forskellige kropsdele på engelsk, samt at bevæge sig og have det sjovt.
Tegn på læring
Eleverne synger med og laver bevægelser med kroppen
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers
til de forskellige kropsdele. -
Domino
Formål
Aktivitetens formål er, at eleverne er aktive og interagerende, når de repeterer eller lærer fakta i forskellige fag.
Tegn på læring
Eleverne bevæger sig rundt og interagerer med hinanden. De taler og finder facts mm.
GÅ TIL ØVELSE -
Giftig pil
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne har det sjovt og bevæger kroppen på mange forskellige måder.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af hinanden og bevæger sig i fællesskab.
Energiniveau
Mellem energi - opmærksomhed og fokus.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
1-2-3
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne er opmærksomme på hinanden, de samarbejder. De arbejder med koordination og koncentration.
Tegn på læring
Eleverne er orienterede mod hinanden og samarbejder. De oplever, der opstår flow i bevægelser og tal.
Energiniveau
Mellem energi - koordination.
GÅ TIL ØVELSE -
Begynder med bogstavet – Alene
Formål
Formålet med aktiviteten er at lære lyden på forskellige forbogstaver samt at lære bogstaverne gennem kroppen.
Tegn på læring
Eleverne former bogstaver med kroppen.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
I spy with my little eye
Formål
Formålet er at lære engelske ord, fx farverne.
Tegn på læring
At eleverne er fokuserede og formår at finde ting,
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers
der er tilsvarende opgaven. -
Find din stol – i fagene
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne er aktive og bevæger sig rundt i lokalet samtidig med de får repeteret fagligt indhold og ser det visuelt.
Tegn på læring
Eleverne opmuntrer hinanden og lykkes med at finde den stol, der passer til deres kort.
GÅ TIL ØVELSE -
Håndtrykket – bibelske figurer
Formål
Formålet er, at eleverne sammen skaber et håndtryk, der afspejler en fortælling fra kristendommen eller person. De skal samarbejde og have det sjovt ved at designe et unikt håndtryk og gøre sig tanker om kendetegn fra forskellige faglige områder i kristendommen.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af og undersøger en bibelsk person el. kristen periode - de genskaber ved mimik og bevægelser karaktertræk fra personen el. perioden.
GÅ TIL ØVELSE -
The order
Formål
Formålet med aktiviteten er at eleverne samarbejder og træner det engelske sprog.
Tegn på læring
Eleverne er rettede mod hinanden og hvordan de i
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers
fællesskab løser opgaverne. -
Around the chair
Formål
Formålet med aktiviteten er gennem kropslig erfaring at lære forholdsordene på engelsk.
Tegn på læring
Eleverne placerer sig selv forskellige steder
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers
rundt om stolen/bordet. -
Forfatter ping-pong
Formål
Formålet med aktiviteten er at lære de 120 mest brugte ord at kende, samt at øve historiefortælling og styrke kreativiteten.
Tegn på læring
Eleverne fortæller deres egen historie og bruger de
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers
120 mest brugte ord. -
Stavning med kroppen
Formål
Formålet er, at eleverne bruger kroppen til at stave ord. Det er en sjov pause fra fagligt stof, men mange elever lærer godt ved at stave med kroppen.
Tegn på læring
Eleverne staver med kroppen på forskellige måder - de andre elever gætter og har det sjovt.
GÅ TIL ØVELSE -
Følg fødderne – Alene
Formål
Formålet med aktiviteten er at skabe ro i kroppen ved at stimulere muskel-led sansen samt at fremme fokus og koncentration.
Tegn på læring
Eleverne er fokuserede om at placere fødder
og hænder som på skærmen.Energiniveau
Lav energi - inde ro
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Gå til højre
Formål
Formålet er, at eleverne samarbejder og at de koordinerer deres bevægelse i en fælles rytme og fortaber sig i aktiviteten.
Tegn på læring
Eleverne er opmærksomme på hinanden og har det sjovt og viser stort engagement. Hjerne og krop kommer i spil og eleverne bliver udfordrede ift. at koordinere kroppen sammen med en kommando.
Energiniveau
Mellem energi - koordination
GÅ TIL ØVELSE -
Massage historie
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne finder ro. De faste tryk på kroppen bruges som stresshåndtering og muskelafspænding
Tegn på læring
Eleverne går ind i sig selv og bliver rolige inden ny læring.
Energiniveau
Lav energi - opmærksomhed og fokus.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Spejlet
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne imiterer hinanden og mister fornemmelsen af, hvem der bestemmer. Der skabes ro og nærvær i aktiviteten.
Tegn på læring
Eleverne retter opmærksomhed mod hinanden. Der opstår flow og man kan ikke se ude fra, hvem der fører bevægelserne.
Energiniveau
Lav energi - opmærksomhed og fokus.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Kendt fra eventyr
Formål
Formålet med aktiviteten er at lære om eventyr.
Tegn på læring
Eleverne mimer forskellige karakteristiske ting fra eventyr og snakker om eventyrgenren på en anden måde.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Gengiv tillægsordet
Formål
Formålet med aktiviteten er at kunne identificere og gengive tillægsord.
Tegn på læring
Eleverne laver bevægelser, når der kommer et tillægsord.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Begynder med bogstavet – To og to
Formål
Formålet med aktiviteten er at lære lyden på forskellige forbogstaver samt at lære bogstaverne gennem kroppen.
Tegn på læring
Eleverne former bogstaver med kroppen.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Gengiv tillægsordet (med støtte)
Formål
Formålet med aktiviteten er at kunne identificere og gengive tillægsord.
Tegn på læring
Eleverne laver bevægelser, når der kommer et tillægsord.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Spejle figurer
Formål
Formålet med aktiviteten er at lære om figurer og øve at spejle figurer.
Tegn på læring
Eleverne laver en figur og spejler hinanden.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Tæl og bevæg
Formål
Formålet med aktiviteten er at tælle og sætte svaret sammen med en bevægelse.
Tegn på læring
Eleverne tæller og bevæger sig.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Tjeneren
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne får sved på panden, pulsen op og har det sjovt.
Tegn på læring
Eleverne er opmærksomme på hinanden og hjælper hinanden, mens de har det sjovt.
Energiniveau
Høj energi - koordination og puls.
GÅ TIL ØVELSE -
Hop eller haps – vokaler
Formål
Formålet med aktiviteten er at genkende vokaler og konsonanter.
Tegn på læring
Eleverne genkender vokaler fra konsonanter.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Planke
Formål
Formålet er at opnå ro i kroppen, ved at stimulere muskel-led sansen.
Tegn på læring
Eleverne er koncentrerede og bruger de store muskelgrupper.
Energiniveau
Lav energi - inde ro
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Regnehistorie
Formål
Formålet med aktiviteten er at træne plusstykker,
samt at lære gennem kropslige erfaringer.Tegn på læring
At eleverne er optagede af historien og former resultaterne
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers
med kroppen. -
Hop eller haps – vokaler (med støtte)
Formål
Formålet med aktiviteten er at genkende vokaler og konsonanter.
Tegn på læring
Eleverne genkender vokaler fra konsonanter.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Bevægelseshistorie: En tur på stranden
Formål
Formålet med aktiviteten er at øge energiniveauet.
Tegn på læring
Eleverne følger bevægelserne på skærmen og har det sjovt.
Energiniveau
Mellem/høj energi
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
GO!
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne skal have pulsen op og dermed øge blodgennemstrømningen i hjernen og forbedre evnen til at koncentrere sig.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at løse opgaverne og opnår moderat til høj puls.
Energiniveau
Høj energi - puls.
GÅ TIL ØVELSE -
Rækkefølgen – matematik
Formål
Formålet med aktiviteten er, at lære matematiske størrelser og fænomener gennem bevægelsesaktivitet.
Tegn på læring
Eleverne oplever at opstille en række af tal og fysisk kunne
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers
bevæge sig rundt i matematikken. -
Skydeskive – Level 2
Formål
Formålet med aktiviteten er at træne plusstykker på en sjov og aktiv måde.
Tegn på læring
Eleverne er aktive og regner imens de har det sjovt.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Hånd til fod
Formål
Eleverne skal i samarbejde bevæge kroppen og træne balance og koordination. Eleverne bliver mere bevidst om forskellige steder på kroppen. Relevant aktivitet til temaet Mennesket i natur og teknologi eller til sproglære.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at samarbejde og bevæger kroppen på forskellige måder.
Energiniveau
Høj energi - koordination og puls.
GÅ TIL ØVELSE -
Præpositionsræs (med støtte)
Formål
Formålet med aktiviteten er at lære forholdsordene/præpositionerne.
Tegn på læring
Eleverne placerer sig i forhold til stolene/bordene i klassen.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Træet slår rødder
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne retter opmærksomheden mod kroppen og dens placering i rummet. Eleverne oplever øget fokus på kropsbevidsthed og ro, som skaber ro op til læring.
Tegn på læring
Eleverne har rettet fokus mod dem selv og hinanden. De udviser tryghed og ro.
Energiniveau
Lav energi - opmærksomhed og fokus.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Naturdomino
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne får nogle forskellige naturmaterialer i hånden og er aktive ude i naturen. I biologi kan det være en alternativ måde at arbejde med herbarium på.
Tegn på læring
Eleverne arbejder med forskellige naturmaterialer og bestemmer forskelle på blade, kogler, grene mm. Eleverne samarbejder og støtter hinanden i at lave en lang dominorække af naturmaterialer.
GÅ TIL ØVELSE -
Gengiv ordsproget
Formål
Formålet med aktiviteten er, at få eleverne til at læse og forstå ordsprog gennem kroppens udtryksformer og derigennem bruger flere sanser til at forstå og lære.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at bevæge deres kroppe på forskellige
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers
måde, de gætter og tænker. -
Rækkefølgen – samfundsfag
Formål
Formålet med aktiviteten er, gennem bevægelse, at styrke elevernes forståelser af fx forskelle i politiske partiers dagsordener.
Tegn på læring
Eleverne bevæger sig på rækken og har dialoger på tværs og imellem sig.
GÅ TIL ØVELSE -
1-2-3 – i fagene
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne gennem bevægelser repeterer eller øver fagligt indhold.
Tegn på læring
Eleverne bliver ikke forstyrret af at skulle koble bevægelsen med fagligt indhold, men de oplever derimod flow.
GÅ TIL ØVELSE -
Ordsafari
Formål
Formålet med aktiviteten er at træne at stave, gennem kropslig erfaring.
Tegn på læring
Eleverne viser ord med kroppen.
GÅ TIL ØVELSE AFSPIL I det digitale bevægelsesunivers -
Trigonometriformning
Formål
Formålet med aktiviteten er, at leverne får indsigt i relationer mellem sider og vinkler i en trekant ved at forme forskellige trekanter med elastikken eller deres krop.
Tegn på læring
Eleverne prøver sig frem og bevæger sig så de danner trekanter enten med kroppen eller en elastik.
GÅ TIL ØVELSE