Bevægelse i fagene

Introduktion til bevægelse i fagene

Du finder to forskellige typer af aktiviteter under bevægelse i fagene:

Faglige aktiviteter med alternativer til stillesiddende tavleundervisning. Samt med aktiviteter, hvor bevægelse bliver en del af læringen og brugen af kroppen understøtter læringen direkte.

Bliv klar til læring med aktiviteter uden et fagligt indhold. Det er aktiviteter, der gør eleverne klar til læring ved at arbejde med følgende parametre:

– Fokus og opmærksomhed
– Koordination og puls
– Styrke, stræk og indre ro

Vær opmærksom på, at vælge aktiviteter der kan skærpe elevernes fokus i den læringsaktivitet, I skal i gang med.

 Læs mere om aktiviteterne i bevægelse i fagene her. 

SKJUL

Aktiviteter til Bevægelse i fagene

loading
  • Reaktionsøvelse

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne får lavet beregninger på en fysisk aktivitet, der også er sjov i sig selv.

    Tegn på læring

    Eleverne er optaget af at gribe og slippe bolden på mange måder.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Stavning med kroppen

    Formål

    Formålet er, at eleverne bruger kroppen til at stave ord. Det er en sjov pause fra fagligt stof, men mange elever lærer godt ved at stave med kroppen.

    Tegn på læring

    Eleverne staver med kroppen på forskellige måder - de andre elever gætter og har det sjovt.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Håndtrykket – bibelske figurer

    Formål

    Formålet er, at eleverne sammen skaber et håndtryk, der afspejler en fortælling fra kristendommen eller person. De skal samarbejde og have det sjovt ved at designe et unikt håndtryk og gøre sig tanker om kendetegn fra forskellige faglige områder i kristendommen.

    Tegn på læring

    Eleverne er optaget af og undersøger en bibelsk person el. kristen periode - de genskaber ved mimik og bevægelser karaktertræk fra personen el. perioden.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Sandt el. falsk

    Formål

    Formålet med aktiviteten er at repetere fagligt indhold med bevægelse som motiverende element.

    Tegn på læring

    Eleverne tænker over fagligt stof og har det sjovt og er i bevægelse.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Spejlet

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne imiterer hinanden og mister fornemmelsen af, hvem der bestemmer. Der skabes ro og nærvær i aktiviteten.

    Tegn på læring

    Eleverne retter opmærksomhed mod hinanden. Der opstår flow og man kan ikke se ude fra, hvem der fører bevægelserne.

    Energiniveau

    Lav energi - opmærksomhed og fokus.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Kombinatorik

    Formål

    Formålet med aktiviteten er at give eleverne en forståelse for kombinationer og tælletræ i sandsynlighedsregning ved at bruge kroppen og bevægelser under læring.

    Tegn på læring

    Eleverne bevæger sig og får en forståelse for de mange kombinationsmuligheder.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Yoga stræk

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne bruger stræk til at skabe indre ro og opleve nye former for kropsbevidsthed.

    Tegn på læring

    Eleverne strækker og bevæger sig som instrueret. De finder ro og bevidstheden rettes indad.

    Energiniveau

    Lav energi - stræk og indre ro.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Rækkefølgen – matematik

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at lære matematiske størrelser og fænomener gennem bevægelsesaktivitet.

    Tegn på læring

    Eleverne oplever at opstille en række af tal og fysisk kunne bevæge sig rundt i matematikken.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Ordsprog

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at få eleverne til at læse og forstå ordsprog gennem kroppens udtryksformer og derigennem bruger flere sanser til at forstå og lære.

    Tegn på læring

    Eleverne er optaget af at bevæge deres kroppe på forskellige måde, de gætter og tænker.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Håndtrykket – historiske figurer

    Formål

    Formålet er, at eleverne sammen skaber et håndtryk, der afspejler en historiske periode eller person. De samarbejder og har det sjovt ved at designe et unikt håndtryk og gøre sig tanker om kendetegn for den historiske periode el. person.

    Tegn på læring

    Eleverne er optaget af og undersøger en historisk person el. historisk periode - de genskaber ved mimik og bevægelser karaktertræk fra personen el. perioden.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Levende personkarakteristik

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne bevæger sig og mimer centrale karaktertræk hos personer i tekster og derved analyserer, fortolker og genskaber karakteren.

    Tegn på læring

    Eleverne er optaget af at mime samt bevæge sig som en litterær person. Eleverne analyserer dermed på en anden måde end når de sidder og læser.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Tøm hovedet – Aktiv brainstorm

    Formål

    Eleverne samarbejder og stiller skarpt på et fagligt emne.

    Tegn på læring

    Eleverne er rettede mod hinanden og hvordan de i fællesskab løser opgaven, de interagerer og diskuterer.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Landes kendetegn

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at de reflekterer over, hvad de forbinder med forskellige lande og samtidig bruge deres krop til at vise det. Eleverne får derved en forståelse for de forskellige lande gennem kropslige erfaringer.

    Tegn på læring

    Eleverne er optaget af at bevæge sig på forskellige måder.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Klappeleg

    Formål

    Formålet er, at holde en pause fra det faglige og få fornyet energi og opmærksomhed på hinanden.

    Tegn på læring

    Eleverne er optaget af, hvor næste klap kommer og om det er deres tur eller ej. De er opmærksomme på hinanden og har det sjovt sammen.

    Energiniveau

    Mellem/høj energi - opmærksomhed og fokus.

    GÅ TIL ØVELSE
  • 1-2-3

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne er opmærksomme på hinanden, de samarbejder. De arbejder med koordination og koncentration.

    Tegn på læring

    Eleverne er orienterede mod hinanden og samarbejder. De oplever, der opstår flow i bevægelser og tal.

    Energiniveau

    Mellem energi - koordination.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Gå til højre

    Formål

    Formålet er, at eleverne samarbejder og at de koordinerer deres bevægelse i en fælles rytme og fortaber sig i aktiviteten.

    Tegn på læring

    Eleverne er opmærksomme på hinanden og har det sjovt og viser stort engagement. Hjerne og krop kommer i spil og eleverne bliver udfordrede ift. at koordinere kroppen sammen med en kommando.

    Energiniveau

    Mellem energi - koordination

    GÅ TIL ØVELSE
  • Trigonometriformning

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at leverne får indsigt i relationer mellem sider og vinkler i en trekant ved at forme forskellige trekanter med elastikken eller deres krop.

    Tegn på læring

    Eleverne prøver sig frem og bevæger sig så de danner trekanter enten med kroppen eller en elastik.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Nutid, datid, fremtid

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne skal forstå de forskellige grammatiske tider i sprogfagene ved at lave bevægelser, der passer til den grammatiske tid i en historie. Dette giver en kropslig dimension til forståelsen af eksempelvis nutid.

    Tegn på læring

    Eleverne bevæger sig i de aftale bevægelser, når tiderne skifter i historien.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Houdini

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at elever bruger deres opmærksomhed og sansning og derigennem bliver bevidste om deres omgivelser.

    Tegn på læring

    Eleverne i cirklen er rettede mod rummet og mærker, hvor deres kammerater er.

    Energiniveau

    Mellem energi - opmærksomhed og fokus.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Giftig pil

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne har det sjovt og bevæger kroppen på mange forskellige måder.

    Tegn på læring

    Eleverne er optaget af hinanden og bevæger sig i fællesskab.

    Energiniveau

    Mellem energi - opmærksomhed og fokus.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Quiz og byt

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at der inddrages bevægelse i en faglig aktivitet for at skabe variation i skoledagen.

    Tegn på læring

    Eleverne bevæger sig rund og taler sammen om spørgsmålene.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Præpositioner

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne sætter forholdsordene i relation til en fysisk oplevelse ved at udføre forholdsordet med kroppen.

    Tegn på læring

    Eleverne placerer sig selv forskellige steder rundt om stolen.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Grænseleg

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne bruger stræk og styrke og derigennem retter opmærksomheden mod deres kroppe.

    Tegn på læring

    Eleverne mærker deres kroppe og er opmærksomme på hinanden.

    Energiniveau

    Mellem energi - stræk.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Tjeneren

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne får sved på panden, pulsen op og har det sjovt.

    Tegn på læring

    Eleverne er opmærksomme på hinanden og hjælper hinanden, mens de har det sjovt.

    Energiniveau

    Høj energi - koordination og puls.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Rækkefølgen – samfundsfag

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, gennem bevægelse, at styrke elevernes forståelser af fx forskelle i politiske partiers dagsordener.

    Tegn på læring

    Eleverne bevæger sig på rækken og har dialoger på tværs og imellem sig.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Plankekamp

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne oplever fysisk bevægelsesglæde ved at de får pulsen op og mærker muskelømhed.

    Tegn på læring

    Eleverne viser engergement og arbejder med muskelstyrke.

    Energiniveau

    Mellem/høj energi - styrke og indre ro.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Find din stol – i fagene

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne er aktive og bevæger sig rundt i lokalet samtidig med de får repeteret fagligt indhold og ser det visuelt.

    Tegn på læring

    Eleverne opmuntrer hinanden og lykkes med at finde den stol, der passer til deres kort.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Kronologi Rollespil

    Formål

    Formålet med aktiviteten er at udvælge nogle kendetegn fra historiske perioder og begivenheder, eleverne har lært om og med kroppen udforme disse.

    Tegn på læring

    Eleverne er optaget af at bruge kroppen til at tolke historiske perioder og figurer.

    GÅ TIL ØVELSE
  • GO!

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne skal have pulsen op og dermed øge blodgennemstrømningen i hjernen og forbedre evnen til at koncentrere sig.

    Tegn på læring

    Eleverne er optaget af at løse opgaverne og opnår moderat til høj puls.

    Energiniveau

    Høj energi - puls.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Massage historie

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne finder ro. De faste tryk på kroppen bruges som stresshåndtering og muskelafspænding

    Tegn på læring

    Eleverne går ind i sig selv og bliver rolige inden ny læring.

    Energiniveau

    Lav energi - opmærksomhed og fokus.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Træet slår rødder

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne retter opmærksomheden mod kroppen og dens placering i rummet. Eleverne oplever øget fokus på kropsbevidsthed og ro, som skaber ro op til læring.

    Tegn på læring

    Eleverne har rettet fokus mod dem selv og hinanden. De udviser tryghed og ro.

    Energiniveau

    Lav energi - opmærksomhed og fokus.

    GÅ TIL ØVELSE
  • 1-2-3 – i fagene

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne gennem bevægelser repeterer eller øver fagligt indhold.

    Tegn på læring

    Eleverne bliver ikke forstyrret af at skulle koble bevægelsen med fagligt indhold, men de oplever derimod flow.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Domino

    Formål

    Aktivitetens formål er, at eleverne er aktive og interagerende, når de repeterer eller lærer fakta i forskellige fag.

    Tegn på læring

    Eleverne bevæger sig rundt og interagerer med hinanden. De taler og finder facts mm.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Hansen til Jensen

    Formål

    Eleverne skal i samarbejde bevæge kroppen og træne balance og koordination. Eleverne bliver mere bevidst om forskellige steder på kroppen.

    Tegn på læring

    Eleverne er optaget af at samarbejde og bevæger kroppen på forskellige måder.

    Energiniveau

    Høj energi - koordination og puls.

    GÅ TIL ØVELSE