Trivselsaktiviteter

Introduktion til trivselsaktiviteter

Trivselsaktiviteter kan bruges på tværs af alle fag, da aktiviteterne har til hensigt at styrke elevernes samarbejdsevner og danne en ramme til at udforske og udfordre egne og klassekammeraters bevægelsesfærdigheder, så alle opnår følelsen af bevægelsesglæde. 

Læs mere om trivselsaktiviteterne her.

 

 

SKJUL

Aktiviteter til Trivselsaktiviteter

loading
  • Giftig pil

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne har det sjovt og bevæger kroppen på mange forskellige måder.

    Tegn på læring

    Eleverne er optaget af hinanden og bevæger sig i fællesskab.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Kontakt og byt

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne retter deres opmærksomhed mod hinanden og er aktive sammen.

    Tegn på læring

    Eleverne har opmærksomheden rettet mod hinanden og er optaget af at samarbejde og finde på nye bevægelser.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Plankekamp

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne oplever fysisk bevægelsesglæde ved at de får pulsen op og mærker muskelømhed.

    Tegn på læring

    Eleverne viser engergement og arbejder med muskelstyrke.

    GÅ TIL ØVELSE
  • 1-2-3

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne er opmærksomme på hinanden, de samarbejder. De arbejder med koordination og koncentration.

    Tegn på læring

    Eleverne er orienterede mod hinanden og samarbejder. De oplever, der opstår flow i bevægelser og tal.

    Energiniveau

    Mellem energi - koordination.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Byg jeres egne aktiviteter

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne selv kommer i spil og tænker over, hvad der kunne være sjovt at prøve i klassen. De skal tænke på, hvordan alle deres kammerater kan være med.

    Tegn på læring

    Eleverne er nysgerrige og finder på nye aktiviteter.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Figurløb

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne kommer ud og bevæger sig i nærområdet med formålet om at have det sjovt.

    Tegn på læring

    Eleverne synes det er sjovt at planlægge en rute ud fra en figur og se om det lykkes at forme figuren på deres vej.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Gå til højre

    Formål

    Formålet er, at eleverne samarbejder og at de koordinerer deres bevægelse i en fælles rytme og fortaber sig i aktiviteten.

    Tegn på læring

    Eleverne er opmærksomme på hinanden og har det sjovt og viser stort engagement. Hjerne og krop kommer i spil og eleverne bliver udfordrede ift. at koordinere kroppen sammen med en kommando.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Tjeneren

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne får sved på panden, pulsen op og har det sjovt.

    Tegn på læring

    Eleverne er opmærksomme på hinanden og hjælper hinanden, mens de har det sjovt.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Vandsengen

    Formål

    Eleverne skal rette fokus og bevidstheden på at spænde og slappe af i kroppen. Denne aktivitet har også til formål at styrke tillid og samarbejde.

    Tegn på læring

    Eleverne samarbejder og har fokus på at spænde op i kroppen med fælles hjælp.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Rundkredsen

    Formål

    Eleverne samarbejder om at udføre opgaven og hjælpes ad med at lykkes, eleverne bliver bevidste om, hvordan de samarbejder.

    Tegn på læring

    Eleverne er rettede mod hinanden og hvordan de i fællesskab løser opgaven.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Tårnet

    Formål

    Formålet med aktiviteten er i udgangspunktet, at lykkes med at bygge et så højt tårn som muligt og at eleverne samarbejder og bliver opmærksomme på hinanden.

    Tegn på læring

    Eleverne er rettede mod hinanden og hvordan de i fællesskab løser opgaven.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Houdini

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at elever bruger deres opmærksomhed og sansning og derigennem bliver bevidste om deres omgivelser.

    Tegn på læring

    Eleverne i cirklen er rettede mod rummet og mærker, hvor deres kammerater er.

    Energiniveau

    Mellem energi - opmærksomhed og fokus.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Rækkefølgen

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne samarbejder og bliver opmærksomme på hinanden.

    Tegn på læring

    Eleverne er rettede mod hinanden og hvordan de i fællesskab løser opgaven.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Hansen til Jensen

    Formål

    Eleverne skal i samarbejde bevæge kroppen og træne balance og koordination. Eleverne bliver mere bevidst om forskellige steder på kroppen.

    Tegn på læring

    Eleverne er optaget af at samarbejde og bevæger kroppen på forskellige måder.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Klappeleg

    Formål

    Formålet er, at holde en pause fra det faglige og få fornyet energi og opmærksomhed på hinanden.

    Tegn på læring

    Eleverne er optaget af, hvor næste klap kommer og om det er deres tur eller ej. De er opmærksomme på hinanden og har det sjovt sammen.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Det hemmelige håndtryk

    Formål

    Formålet er, at eleverne samarbejder om at skabe et håndtryk el. indøver et kendt håndtryk. De stiller skarpt på, hvordan kropskontakt, når man hilser, påvirker andre og dem selv.

    Tegn på læring

    Eleverne er optaget af at samarbejde om at finde på og øve håndtryk.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Balancespejlet

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne koncentrerer sig om at holde balancen, koordinere kropsdele og er opmærksomme på at følge hinanden.

    Tegn på læring

    Eleverne bevæger sig roligt og er opmærksomme på hinanden og hinandens bevægelser.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Find din stol

    Formål

    Eleverne skal samarbejde om at finde deres stole.

    Tegn på læring

    Eleverne er optaget af at samarbejde. De hjælper hinanden med at finde deres pladser og tager højde for hinandens forskelligheder.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Dansefanger

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne har det sjovt og samarbejder om at lave nye dansebevægelser.

    Tegn på læring

    Eleverne bevæger sig og udtrykker sig gennem dans - de samarbejder og har det sjovt.

    GÅ TIL ØVELSE
  • GO!

    Formål

    Formålet med aktiviteten er, at eleverne skal have pulsen op og dermed øge blodgennemstrømningen i hjernen og forbedre evnen til at koncentrere sig.

    Tegn på læring

    Eleverne er optaget af at løse opgaverne og opnår moderat til høj puls.

    GÅ TIL ØVELSE
  • Styr larven i mål

    Formål

    Formålet med aktiviteten er at samarbejde og turde følge dine klassekammerater.

    Tegn på læring

    Eleverne samarbejder med hinanden. De tør følge larve-styreren.

    GÅ TIL ØVELSE