Trivselsaktiviteter

Introduktion til trivselsaktiviteter
Trivselsaktiviteter kan bruges på tværs af alle fag, da aktiviteterne har til hensigt at styrke elevernes samarbejdsevner og danne en ramme til at udforske og udfordre egne og klassekammeraters bevægelsesfærdigheder, så alle opnår følelsen af bevægelsesglæde.
Læs mere om trivselsaktiviteterne her.
SKJUL
Kategorier
Aktiviteter til Trivselsaktiviteter
-
Hansen til Jensen
Formål
Eleverne skal i samarbejde bevæge kroppen og træne balance og koordination. Eleverne bliver mere bevidst om forskellige steder på kroppen.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at samarbejde og bevæger kroppen på forskellige måder.
GÅ TIL ØVELSE -
Kontakt og byt
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne retter deres opmærksomhed mod hinanden og er aktive sammen.
Tegn på læring
Eleverne har opmærksomheden rettet mod hinanden og er optaget af at samarbejde og finde på nye bevægelser.
GÅ TIL ØVELSE -
Styr larven i mål
Formål
Formålet med aktiviteten er at samarbejde og turde følge dine klassekammerater.
Tegn på læring
Eleverne samarbejder med hinanden. De tør følge larve-styreren.
GÅ TIL ØVELSE -
GO!
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne skal have pulsen op og dermed øge blodgennemstrømningen i hjernen og forbedre evnen til at koncentrere sig.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at løse opgaverne og opnår moderat til høj puls.
GÅ TIL ØVELSE -
Vandsengen
Formål
Eleverne skal rette fokus og bevidstheden på at spænde og slappe af i kroppen. Denne aktivitet har også til formål at styrke tillid og samarbejde.
Tegn på læring
Eleverne samarbejder og har fokus på at spænde op i kroppen med fælles hjælp.
GÅ TIL ØVELSE -
Find din stol
Formål
Eleverne skal samarbejde om at finde deres stole.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at samarbejde. De hjælper hinanden med at finde deres pladser og tager højde for hinandens forskelligheder.
GÅ TIL ØVELSE -
I din klassekammerats sko
Formål
Formålet er, at eleverne lærer hinanden bedre at kende og lærer at sætte sig i hinandens sted.
Tegn på læring
Eleverne viser, at de undrer sig og tænker over hinandens perspektiver på et spørgsmål. De er engagerede og stiller måske spørgsmål.
Energiniveau
Mellem
GÅ TIL ØVELSE -
Giftig pil
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne har det sjovt og bevæger kroppen på mange forskellige måder.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af hinanden og bevæger sig i fællesskab.
GÅ TIL ØVELSE -
Tjeneren
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne får sved på panden, pulsen op og har det sjovt.
Tegn på læring
Eleverne er opmærksomme på hinanden og hjælper hinanden, mens de har det sjovt.
GÅ TIL ØVELSE -
1-2-3
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne er opmærksomme på hinanden, de samarbejder. De arbejder med koordination og koncentration.
Tegn på læring
Eleverne er orienterede mod hinanden og samarbejder. De oplever, der opstår flow i bevægelser og tal.
Energiniveau
Mellem energi - koordination.
GÅ TIL ØVELSE -
Klappeleg
Formål
Formålet er, at holde en pause fra det faglige og få fornyet energi og opmærksomhed på hinanden.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af, hvor næste klap kommer og om det er deres tur eller ej. De er opmærksomme på hinanden og har det sjovt sammen.
GÅ TIL ØVELSE -
Rækkefølgen
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne samarbejder og bliver opmærksomme på hinanden.
Tegn på læring
Eleverne er rettede mod hinanden og hvordan de i fællesskab løser opgaven.
GÅ TIL ØVELSE -
Gå til højre
Formål
Formålet er, at eleverne samarbejder og at de koordinerer deres bevægelse i en fælles rytme og fortaber sig i aktiviteten.
Tegn på læring
Eleverne er opmærksomme på hinanden og har det sjovt og viser stort engagement. Hjerne og krop kommer i spil og eleverne bliver udfordrede ift. at koordinere kroppen sammen med en kommando.
GÅ TIL ØVELSE -
Plankekamp
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne oplever fysisk bevægelsesglæde ved at de får pulsen op og mærker muskelømhed.
Tegn på læring
Eleverne viser engergement og arbejder med muskelstyrke.
GÅ TIL ØVELSE -
Figurløb
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne kommer ud og bevæger sig i nærområdet med formålet om at have det sjovt.
Tegn på læring
Eleverne synes det er sjovt at planlægge en rute ud fra en figur og se om det lykkes at forme figuren på deres vej.
GÅ TIL ØVELSE -
Balancespejlet
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne koncentrerer sig om at holde balancen, koordinere kropsdele og er opmærksomme på at følge hinanden.
Tegn på læring
Eleverne bevæger sig roligt og er opmærksomme på hinanden og hinandens bevægelser.
GÅ TIL ØVELSE -
Det hemmelige håndtryk
Formål
Formålet er, at eleverne samarbejder om at skabe et håndtryk el. indøver et kendt håndtryk. De stiller skarpt på, hvordan kropskontakt, når man hilser, påvirker andre og dem selv.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at samarbejde om at finde på og øve håndtryk.
GÅ TIL ØVELSE -
Byg jeres egne aktiviteter
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne selv kommer i spil og tænker over, hvad der kunne være sjovt at prøve i klassen. De skal tænke på, hvordan alle deres kammerater kan være med.
Tegn på læring
Eleverne er nysgerrige og finder på nye aktiviteter.
GÅ TIL ØVELSE -
Dansefanger
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne har det sjovt og samarbejder om at lave nye dansebevægelser.
Tegn på læring
Eleverne bevæger sig og udtrykker sig gennem dans - de samarbejder og har det sjovt.
GÅ TIL ØVELSE -
Rundkredsen
Formål
Eleverne samarbejder om at udføre opgaven og hjælpes ad med at lykkes, eleverne bliver bevidste om, hvordan de samarbejder.
Tegn på læring
Eleverne er rettede mod hinanden og hvordan de i fællesskab løser opgaven.
GÅ TIL ØVELSE -
Tårnet
Formål
Formålet med aktiviteten er i udgangspunktet, at lykkes med at bygge et så højt tårn som muligt og at eleverne samarbejder og bliver opmærksomme på hinanden.
Tegn på læring
Eleverne er rettede mod hinanden og hvordan de i fællesskab løser opgaven.
GÅ TIL ØVELSE -
Houdini
Formål
Formålet med aktiviteten er, at elever bruger deres opmærksomhed og sansning og derigennem bliver bevidste om deres omgivelser.
Tegn på læring
Eleverne i cirklen er rettede mod rummet og mærker, hvor deres kammerater er.
Energiniveau
Mellem energi - opmærksomhed og fokus.
GÅ TIL ØVELSE