Fang sild
-
Generelle tilpasninger
Giv eleverne en fast makker, som de er sammen med og kan samarbejde om opgaven med. Eleverne kan få en genstand fx en plade som ”vifte” til at flytte bolde med, hvis de ikke kan puste bolden.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Del områderne op med banetorve, så eleverne kun skal koncentrere sig om sin egen bane. En elev kan få en særlig farve på bolde og ringe og kun koncentrere sig om at samle x antal bolde og ringe op i den farve.
-
Bevægelsesudfordringer
Elever med usikker balance/gang kan være sammen med en makker, som kan støtte eleven. Eleven kan også få en plade eller et andet flyde-hjælpemiddel at støtte sig til. Eleverne kan holde i bassinkanten for støtte, sørg i så fald for at genstandene ligger langs kanten og er til at nå.
-
Synsudfordringer
Giv eleverne en makker som kan guide eleverne mod bolde og ringe. Sæt banetorv op, så eleverne kan føle sig frem og holde en retning eller læg ringe og bolde langs bassinkanten.
Fang sild
Kategori: Svømning
Forberedelse:
Find tunge og lette ringe, samt bordtennisbolde eller balloner.
Aktiviteten:
Der placeres tunge ringe på bunden og i vandet placeres lette ringe eller andre genstande, der kan samles op med toppen af hovedet. Yderligere spredes der bordtennisbolde eller balloner ud på vandet.
Nu skal eleverne i hold fange ”sild” ved at samle genstandene ind til kanten i en kasse eller lign. De tunge ringe samles op med en hånd og placeres på hovedet. Det lette ringe eller genstande der ligger rundt i vandet eller lige under overfladen samles op med toppen af hovedet ved et lille dyk ned under ringen/genstanden. Bordtennisbolde eller balloner på overfladen pustes ind til kanten.
Progression:
I takt med at eleverne bliver trygge ved vandet kan du placere større og mere besværlige genstande, så de på sigt også arbejder med bjergning.