Find din stol
-
Generelle tilpasninger
Giv alle eleverne en makker, så de følges ad og finder en plads umiddelbart i nærheden af hinanden/sæt stolene så de står 2og2.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Giv fx eleverne faste stole. Skriv navn på stolene, så eleven i højere grad skal finde ’sin stol’. Lav alternativt et markeret rum eller stil stolene op i en genkendelig formation.
-
Bevægelsesudfordringer
Skab så meget plads mellem stolene, at en kørestol kan passere. I stedet for at sætte sig på stolen, kan der eksempelvis holdes på stoleryggen eller markeres med kridt på gulvet.
Giv eleven en makker, der kan skabe plads mellem stolene. -
Høreudfordringer
Vis med tegn, når der gives signaler eller klap ved 1 en gang ved 2 to gange ved 3 tre gange. Vis tallene på et stykke papir, eventuelt med forskellige farver (1 på rødt papir, 2 på blåt papir, 3 på grønt papir).
-
Synsudfordringer
Eleverne kan gå langsomt rundt mellem hinanden. Stolene kan stilles op systematisk. Alle elever kan have bind for øjnene.
Find din stol
Kategori: Samarbejde
Øvelsen
-
Trin
Sæt dig på en stol i rummet
Stolene fordeles ud på gulvet og eleverne finder sig hver en stol, de sætter sig på. Dette er deres stol nr. 1.
-
Trin
Gå rundt mellem stolene og find en ny stol ved klap
Eleverne rejser sig fra stol nr. 1 og går rundt mellem alle stolene i rummet igen. Når der klappes finder eleverne en ny stol, at sætte sig på.
Dette er deres stol nr. 2. Gentag aktiviteten igen. Den nye stol er elevernes stol nr. 3. -
Trin
Husk stolen
Nu ændrer signalet sig, så eleverne går rundt mellem stolene og i stedet for at klappe siges tallet 1, 2 eller 3.
Eleverne husker deres stoles placering og sætter sig på den stol, der svarer til det nævnte tal. -
Trin
Tal om spørgsmålene
Slut aktiviteten af, når eleverne er i mål med opgaven. Lad elever 2og2 snakke om spørgsmålene og drøft dem bagefter i klassen.
Hvordan sætter man sig selv bedst i spil for at lykkes med aktiviteten som klassefællesskab?
Hvilke personlige ressourcer skal man bruge?