Form en figur
-
Generelle tilpasninger
Afgræns området, hvor billedet/figuren skal være. Man kan også vise et billede af det, de skal danne, så eleverne ser det ”rigtige” for sig inden de danner figuren.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Giv eventuelt eleven den samme rolle gennem hele aktiviteten, eleven kunne være fotograf og tage ”billeder” af figuren. Giv eleven en plads i figuren, hvor kropskontakt ikke er nødvendigt.
-
Bevægelsesudfordringer
Giv eleven en makker. Tænk både i figurer, hvor alle eleverne ligger ned og i figurer hvor alle sidder eller står op alt efter elevernes bevægelsesmuligheder.
-
Synsudfordringer
Giv eleven en makker, som hjælper med at placere eleven og forklarer figuren.
Form en figur
Kategori: Dans og udtryk
Forberedelse: Inddel eleverne i grupper af ca. fem elever.
Aktiviteten:
Elevene stiller sig sammen i deres grupper på ca. fem elever.
Der siges et tema, eksempelvis zoologisk have, fødselsdag eller tivolitur. Eller en specifik ting, eks. elefant eller vaskemaskine.
Overvej om figuren kan være i bevægelse eller skal være helt stillestående.
Eleverne former nu med inspiration fra temaet scenariet eller tingen som en figur.
Eleverne fremviser deres figur til hinanden eller også bliver der taget billeder af samtlige figurer
Progression/Variation:
Lad eleverne finde på den figur, der skal formes.
Inddrag rekvisitter, der skal være en del af figuren. Det kan være en stol, to sko, en krykke osv. Lad eleverne også vælge musik og lad dem vise billeder eller større fremstillinger.