Gå til højre
-
Generelle tilpasninger
I kan starte aktiviteten så eleverne står bag deres bord og stol og følger kommandoen. En elev kan med fordel stå bagerst og følge de andre elever. I kan også bruge en rytme fx Klap til højre, klap til venstre, klap på lår, kap på fod.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Hvis det er svært med kropskontakt, kan I inddrage en rekvisit (et paprør, en trøje eller lign.), som eleverne holder fast i mellem sig. Brug den samme kommandør hele aktiviteten igennem. Eleverne kan vende ansigterne ud af, det gør aktiviteten mindre følsom.
-
Bevægelsesudfordringer
Alle eleverne sidder på en stol og i stedet for at gå bevæger man sig frem/tilbage/til siderne på stolen. Klap eventuelt med strakte arme den vej, kommandøren siger.
-
Høreudfordringer
Kommandøren klapper og strækker armene svarende til kommandoen: Kommandøren siger gå frem og strækker armene og klapper frem foran sig.
-
Synsudfordringer
Lav aktiviteten, hvor hver anden elev i rundkredsen har lukkede øjne.
Gå til højre
Forberedelse: Eventuelt rekvisitter (eksempelvis isoleringsrør eller en snor) til at holde fast i.
Overvej om det er nemmere for eleverne at stå på række frem for cirkel, så er det muligt at sige ‘ til døren’ eller ‘mod parkeringspladsen’ i stedet for eksempelvis højre og venstre. Eleverne kan også stå spredt ud i lokalet, så bliver det mindre sårbart og mindre tydeligt, om den enkelte gør det rigtigt.
Øvelsen
-
Trin
Stil jer i en rundkreds med hinanden i hænderne
Eleverne stiller sig i en rundkreds med ansigterne ind mod midten og holder hinanden i hænderne.
-
Trin
Kommandøren siger gå frem
En elev er kommandør. Kommandøren står udenfor rundkredsen.
Kommandøren har fire kommandoer: Gå frem, gå tilbage, gå til venstre og gå til højre.
Kommandøren siger ”gå frem” og alle eleverne gentager ”gå frem”, imens de går frem og ind i cirklen. -
Trin
Tal om spørgsmålene
Slut aktiviteten af, når eleverne er i mål med opgaven. Lad eleverne tale om spørgsmålene og drøft dem bagefter i klassen.
Hvordan sørger man for, at alle har det sjovt?
Hvordan er det, når man laver ”fejl”, hvordan kan det føles okay at lave fejl?