Gengiv ordsproget
-
Generelle tilpasninger
Lad eleverne være sammen 2&2, hvis det er sårbart at stå alene foran gruppen. Lad dem planlægge deres fremvisningen inden, de skal vise den.
Lav tegn som alle eleverne kender for binde- og forholdsord som sidst, i, på, ingen mm., så eleverne ikke går i stå i ordsproget som det første. Hvis det er svært kan I have ordsprogene hængende eller skrevet på tavlen, så eleverne har nogle valgmuligheder at gætte ud fra. -
Kognitive & psykosociale udfordringer
Lad eleven starte med at kigge på de andre elever, når de laver deres ordsprog. Hjælp eleven til at fremvise sit ordsprog.
-
Bevægelsesudfordringer
Lad eleven have en makker, så de er to til at mime ordsproget. Bevægelserne kan laves både stående og siddende. Det kan være med hele kroppen eller med enkelte dele. Nogle elever har det bedst med at vise bevægelserne stort og andre kan bruge deres fingre eller på andre måder gøre det mindre.
-
Synsudfordringer
Lad der være lyde på fremvisningen, så der er flere sanser i brug.
Gengiv ordsproget
Kategori: Faglige aktiviteter
Prøv aktiviteten her eller klik dig ind i det digitale bevægelsesunivers.
Forberedelse: Find el. print ordsprog. I finder kort til aktiviteten i faget engelsk og dansk her til fysisk print eller på Det digitale bevægelsesunivers til skærmen.
Overvej om: I skal gennemgå alle ordsprog inden i starter selve aktiviteten.
Download materiale til inspiration, hvis ikke I bruger Det digitale bevægelsesunivers:
Øvelsen
-
Trin
Gå sammen i grupper
Eleverne går sammen i grupper. Hver gruppe har en bunke kort med forskellige ordsprog på. Materialer kan downlades ovenfor eller afspilles via den blå knap.
-
Trin
En elev mimer ordsproget – de andre elever gætter
En elev eller et makkerpar mimer ordsproget – de andre elever gætter.
-
Trin
Skift rolle
En ny elev mimer et nyt ordsprog.