Giftig pil
-
Generelle tilpasninger
Hvis eleverne har det svært med kropskontakt, kan de fx holde om et isoleringsrør, hvor begge ender stritter ud, så de holder fast i røret ca. 1/3 inde. Forklar eleverne at de skal passe på hinanden. Lad al bevægelse være i slowmotion, for at sikre, at eleverne tager hensyn til hinanden.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Eleverne kan have et bord mellem sig, hvis der skal være mere afstand. De kan bruge avis/isoleringsrør til at ramme hinanden med over bordet for at undgå kropskontakt.
-
Bevægelsesudfordringer
Hvis en elev sidder i kørestol kan aktiviteten laves siddende. Lad eventuelt eleverne komme ned på gulvet.
-
Synsudfordringer
Alle eleverne er blindfoldet, så der er lige vilkår for makkerparret. De kan eventuelt have et bord mellem sig, så der er en form for ramme/bane.
Giftig pil
Kategori: Bevægelsesglæde
Øvelsen
-
Trin
Stil jer i makkerpar over for hinanden
Eleverne stiller sig to og to med ansigterne vendt mod hinanden.
-
Trin
Giv et håndtryk med pegefingeren fri
Eleverne rækkerne den samme hånd frem mod hinanden som om, de skal give hinanden et håndtryk. De lader pegefingeren stritte frem og resten af fingrene lukkes om makkerens hånd i en håndfatning. Pegefingeren er den giftige pil.
-
Trin
Prik til din makker med fingeren og undvig din makker
Eleverne skal nu prøve at ramme makkeren med sin pegefinger (den giftige pil) et vilkårligt sted på kroppen, samtidig med, at de prøver at undvige makkerens pegefinger på deres egen krop.
-
Trin
Det ser sådan ud
-
Trin
Tal om spørgsmålene
Slut aktiviteten af, når eleverne er i mål med opgaven. Lad elever 2og2 snakke om spørgsmålene og drøft dem bagefter i klassen.
Var det svært både at skulle forsøge både at undvige og ramme på samme tid?