Kamplege
-
Generelle tilpasninger
Deltagerne behøver ikke både skulle bekæmpe den anden og sørge for, at de ikke bliver bekæmpet. Det kan gå på tur; i eksempelvis 'Skub armen' kan det først være deltager 1, der skal have deltager 2's arm over stregen, mens deltager 2 prøver at forhindre det. Derefter kan deltagerne bytte roller.
I kan sætte tid på eller et stykke musik, hvilket kan sætte en tidsramme for kampen. Kampen afsluttes når tiden udløber/musikken stopper. -
Kognitive & psykosociale udfordringer
Aftal eventuelt et stopord eller et -tegn, hvis det kan opleves grænseoverskridende at være i kamp eller den fysiske kontakt - hvis det bliver for meget kan deltagerne bruge stopordet eller -tegnet.
I kan også arbejde med at have et stykke stof eller en tynd madras mellem deltagerne, hvis det til en start er ubehageligt med kropskontakten. -
Bevægelsesudfordringer
Når deltagerne ligger på maven, kan de have en pude under brystet som støtte.
Kamplege
Kategori: Høj puls
Forberedelse: I kamplegene skal deltagerne ned på gulvet. I har derfor brug for madrasser eller andet blødt underlag.
Aktiviteten:
I nedenstående eksempler kæmper deltagerne to og to:
Vend pandekager
En deltager lægger sig på maven, og er flad som en pandekage. På tid (eks. 2 minutter) skal en anden deltager nu forsøge at vende ’pandekagen’ om. Lykkes det for ’pandekagen’ at holde sin position på maven har denne deltager vundet. Formår den anden deltager at vende ’pandekagen’, da har denne vundet.
Skub armen
Deltagerne ligger på maven overfor hinanden med den ene arm oppe, som når man lægger arm. Det gælder for deltagerne om at skubbe hinandens arm/albue over en linje markeret med en kridtstreg eller tape på madrassen.
Bliv i cirklen
Deltagerne skal forsøge at puffe deres modstander ud af en markeret (kridtstreg eller tape) cirkel, mens de selv skal blive inden for cirklen.
Vælt keglen
Den ene deltager skal forsøge at vælte en kegle, i den ene ende af måtten, mens den anden deltager skal forsvare keglen. Deltagerne kan efterfølgende bytte roller.