Kinball
-
Generelle tilpasninger
Det kan være udfordrende at serve og tale samtidig. Lad en anden elev fra holdet råbe farven, når der serves end den, der server. Hvis der er en elev, der ikke har lyst til at serve, kan der laves en aftale om, at eleven er med i kredsen men aldrig server.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Giv eleven en makker, hvis det er sårbart at stå alene. Giv eleven en fast plads i aktiviteten – eventuelt altid i midten, hvor der serves, hvis det gør det mere overskueligt at være med.
-
Bevægelsesudfordringer
Lad altid eleven passere bolden videre, hvis det er vanskeligt at gribe den med hænderne. Giv eleven en makker, der kan hjælpe med at skubbe til bolden.
-
Høreudfordringer
Der laves tegn - viftes med et stykke stof eller lign. for den farve, der råbes.
-
Synsudfordringer
Brug en bold der er tydelig i sin farve (gerne en anden farve end vestene). Lad eleven holde en makker i hånden.
Sørg for banen er tydeligt afgrænset eventuelt med et torv eller lign., eleven kan mærke. Brug gerne bold med lyd.
Kinball
Kategori: Boldbasis og boldspil
Forberedelse: Inddel eleverne i grupper af fire-fem. Brug mindst tre forskellige farver veste.
Overvej om: Aktiviteten skal starte i klassen med en gennemgang af aktiviteten. Så kan der tegnes og forklares ved tavlen først.
Aktiviteten:
Eleverne er i grupper af fire. Grupperne spiller med små kinballs, som er lette og ballonagtige bolde.
Først skal eleverne prøve at holde bolden i luften som en fælles udfordring uden at tabe den. Her er fokus opmærksomhed på både hinanden og bolden.
Hvis der skal tælles point kan det eventuelt være antal berøringer. Det kan også være et mål at holde den i luften i 2, 5 eller 7 minutter.
Hvis eleverne kan styre bolden og holde den i luften, spilles det officielle kinball.
Her er der stadig fokus på samarbejde, hvilket skal tydeliggøres for eleverne. Brug eventuelt begreber som hensyn og tolerance.
Det officielle kinball beskrives trin for trin nedenfor.
Øvelsen
-
Trin
Stil dig i opstillingen
Del tre hold med fire spillere, der bærer hver deres farve veste. Eleverne stiller sig som vist på illustrationen: et hold i midten (server holdet), de to andre hold fordelt ud på fire hjørner omkring midten – en spiller fra hvert hold i hvert hjørne.
-
Trin
Serv
Holdet i midten server nu bolden, så den har en lige opadgående bevægelse. Den serves af én af de fire holdkammerater. De andre tre holder bolden, så personen der server kan komme til den med en eller to hænder. Personen, der server, siger højt ”Omnikin + farven på et af de andre to hold”. På det servende hold skiftes de til at serve, så det aldrig er den samme person, der server to gange i træk. Holdet skal serve inden for 10 sekunder.
-
Trin
Modtagelse
Når bolden er servet, skal en fra det hold, hvis farve der blev kaldt, gribe bolden, inden den rører jorden. Bolden kan gribes eller modtages med alle kropsdele. En elev må gerne ramme bolden med foden og sparke den til en medspiller i et af de andre hjørner, der så griber den med hænderne.
-
Trin
Point
Der opnås point ved fejl. For hver fejl modtager de andre to hold et point hver.
Holdet der begår fejl fortsætter spillet med en ny serv.
Fejl kan være:
- Bolden rammer jorden inden modtagelsen
- En eller flere fra holdet mangler at rører bolden under en serv
- Når der laves skridt med bolden
- Ved at 10 sekunders reglen ikke overholdes
- Hvis bolden tabes under serv eller modtagelse
- Når bolden serves uden for banen
- Hvis den samme spiller server to gange i træk
Progression/Variation:
Et taktisk formål kan øges ved at lade eleverne overveje følgende taktiske elementer:
- Hvor skal bolden serves hen?
- Hvor hurtigt skal det gå?
- Skal det være tydeligt, hvem der server?
- Kan en elev råbe en farve og en anden elev kan serve?