Kronologi Rollespil
-
Generelle tilpasninger
Eleverne kan i stedet for at vise skuespillet til hinanden vælge at filme det. Det kan gøre det mere konkret, hvis eleverne har replikker - lad dem dog gerne skrive dem sammen.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Giv eleverne lukkede opgaver, så eleven ved hvad han/hun skal helt konkret.
-
Bevægelsesudfordringer
Opgaven er åben, så eleverne kan selv være med til at vælge hvordan de skal bevæge sig.
-
Høreudfordringer
Lad eleverne mime - men lad da alle eleverne mime.
-
Synsudfordringer
Brug gerne lyd til at understøtte perioden, lad eleverne finde tidstypisk musik. Giv eleverne mulighed for taktilt at mærke hvordan de kan bevæge sig. Giv dem mere tid.
Kronologi Rollespil
Kategori: Faglige aktiviteter
Øvelsen
-
Trin
Stil dig sammen med din gruppe
Eleverne inddeles i grupper af 4-6 elever.
-
Trin
Lav jeres eget skuespil om en historisk periode
Eleverne lægger sig fast på de kendetegn, de gerne vil vise i deres skuespil fra den givne historiske periode eller historiske begivenhed.
De fordeler roller. Eksempelvis kan industrialiseringen være en periode, hvor eleverne viser, hvordan maskiner overtager virksomheder.
Eller 2. Verdenskrig hvor eleverne viser tyskerne der besætter Danmark og mænd der er i krig. -
Trin
Vis jeres skuespil til de andre grupper
Eleverne viser deres skuespil til de andre grupper.
Hvis eleverne selv har valgt en historisk periode, kan man eventuelt lade de andre elever gætte, hvilken periode eller historiske begivenhed der vises.