Løb, spring og kast
-
Generelle tilpasninger
Alle elever skal ikke nødvendigvis igennem alle aktiviteter. Banerne kan justeres ind til den enkelte elev. Eleven behøver ikke kunne sammenligne sig med de andre men med sine egne resultater.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Eleven kan blive på den samme aktivitet hele tiden, hvis det bliver for forvirrende med mange skift.
-
Bevægelsesudfordringer
Tilpas distancerne til elevens niveau eller deres brug af hjælpemidler. Giv eleven en makker, hvis det støtter bevægelserne.
-
Synsudfordringer
Brug løbesnor. Lav tydelig markering af banerne, evt. med markering der kan mærkes med fødderne som et reb i kontrast farve. Lav en tydelig start/afsætslinje eller område, hvor der evt. står en kammerat og siger en lyd for at indikere området.
Løb, spring og kast
Kategori: Løb, spring og kast
Forberedelse: Eleverne kan hver lave et skema, de har med til alle løb, kast og spring aktiviteterne.
Aktiviteten:
- Mellemdistanceløb: Løb en aftalt distance, eks. 500 meter. Hver elev tager sin egen tid og fører den ind i et skema.
- 60 meter løb: Løb 60 meter – fokus på sprint eller hurtigt løb.
- Spring: Længdespring og højdespring. Del springene op, så der først er fokus på afsæt og derefter på landing.
- Boldkast: Lad der være et mål eller en skive at skyde efter. Det kan varierer, hvor stort et område, der sigtes efter. Del kastet op, så der er fokus på hhv. tilløb og kastet.
Overvej om: Eleverne skal være inddelt i makkerpar, så de har en makker til at hjælpe med afsæt, måle op, tage tid eller lign.