Naturdomino
-
Generelle tilpasninger
Lad eleverne være sammen to og to. Tal forinden om de genstande de skal finde fx. gør det helt konkret at det drejer sig om fx en pind, sten osv.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Flere elever kan have brug for en fast rækkefølge, så de altid ved, hvornår de må lægge en brik. Aftal på forhånd hvad det er for ting deltagerne skal finde – hav eventuelt billeder med at genstandene.
-
Bevægelsesudfordringer
Find et område/sted, hvor alle kan bevæge sig rundt og deltage. Overvej om ”pladen”, hvor eleverne lægger deres dominobrikker (naturting) skal være hævet fra jorden, hvis eleverne har svært ved at bøje sig ned til jorden hver gang.
-
Synsudfordringer
Lad eleverne være i par eller sørg for at sige højt til hinanden, når en elev har lagt sin brik og hvilken naturting der ligger frit, som eleverne skal matche til. Lad eleverne føle på genstandene.
Naturdomino
Kategori: Faglige aktiviteter
Aktiviteten:
Hver elev starter med at finde 10 forskellige ting i naturen – det kan være grankogler, grene, en træstub, gran, sneglehus, en mælkebøtte, gran, blade (eventuelt specifikke blade, hvis deltagerne kan kende forskel på eksempelvis et birketræs blad og et bøgeblad – eller hvis I forinden har arbejdet med herbarium i biologi), sten osv.
Underviseren lægger en start ting fx en grankogle.
Nu lægger en af eleverne den samme ting, som underviseren lagde – altså en grankogle. Derudover lægger eleven også en ny ting eksempelvis en gren.
Den næste elev skal bygge videre ved at lægge en gren og derudover en ny ting.
Naturdomino-stien bliver dermed længere og længere, eksempelvis med: grankogle – grankogle – gren – gren – mælkebøtte – mælkebøtte – sneglehus –
Overvej om I må bygge til i begge ender, så det kan komme til at være således: – sten – grankogle – grankogle – grankogle – sneglehus –
Overvej om der skal være en rækkefølge ift. hvis tur det er.
Hvis en deltager ikke kan bygge noget i enden, må deltageren bevæge sig ud i nærheden og finde en ting, der passer til den løse ende, deltageren kan bygge videre med.
Det gælder for eleverne om først at komme af med alle de 10 brikker, som indledende blev fundet ude i naturen.