Naturdomino

Aktiviteten:

Hver elev starter med at finde 10 forskellige ting i naturen – det kan være grankogler, grene, en træstub, gran, sneglehus, en mælkebøtte, gran, blade (eventuelt specifikke blade, hvis deltagerne kan kende forskel på eksempelvis et birketræs blad og et bøgeblad – eller hvis I forinden har arbejdet med herbarium i biologi), sten osv.

Underviseren lægger en start ting fx en grankogle.

Nu lægger en af eleverne den samme ting, som underviseren lagde – altså en grankogle. Derudover lægger eleven også en ny ting eksempelvis en gren.

Den næste elev skal bygge videre ved at lægge en gren og derudover en ny ting.

Naturdomino-stien bliver dermed længere og længere, eksempelvis med: grankogle – grankogle – gren – gren – mælkebøtte – mælkebøtte – sneglehus –

Overvej om I må bygge til i begge ender, så det kan komme til at være således:  – sten – grankogle – grankogle – grankogle – sneglehus –

Overvej om der skal være en rækkefølge ift. hvis tur det er.

Hvis en deltager ikke kan bygge noget i enden, må deltageren bevæge sig ud i nærheden og finde en ting, der passer til den løse ende, deltageren kan bygge videre med.

Det gælder for eleverne om først at komme af med alle de 10 brikker, som indledende blev fundet ude i naturen.