Rækkefølgen – samfundsfag
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Giv eleverne en makker. I stedet for at skulle indgå i den store sammenhæng til at starte med. De har så mulighed for sammen 2&2 at forberede sig ved at kigge rundt og tale om, hvor de passer ind ift. rækkefølgens tema.
-
Bevægelsesudfordringer
Vælg temaer eleven har let ved at indgå i eller mulighed for at indgå i.
-
Høreudfordringer
Start øvelsen nonverbalt, så handler det om at bruge fagter. Eller du kan dele eleverne op i små grupper og lade dem stå i cirkelformation, hvor alle ser alle, når de kommunikerer.
-
Synsudfordringer
Lad eleverne tale sammen hele aktiviteten igennem – men lav fx. nogle regler for dialog fx inddrag en genstand som går på tur, den, der har genstanden snakker, resten lytter.
Alle har bind for øjnene. Den ene i makkerparret har bind for øjnene.
Rækkefølgen – samfundsfag
Kategori: Faglige aktiviteter
Øvelsen
-
Trin
Stil jer så I alle kan se hinanden
Eleverne inddeles i grupper, så antallet af grupper fx svarer til antallet af danske partier.
-
Trin
Stil jer på række ud fra det tema, I arbejder med
Eleverne stiller sig i rækkefølge ud fra fx. partierne i Danmark og deres holdninger og placering fra venstre mod højre, hvor venstre er meget enig og højre er meget uenig.
Eller samfundets magthavere, så eks. politi, dronning, statsminister, skolebørn.
I stedet for meget enig eller meget uenig, kan eleverne også stille sig op i rækkefølge efter, hvad de mener er en rettighed og hvad der er et ønske. Det kan være ift. børnenes rettighedsdag eller menneskerettigheder. -
Trin
Tal sammen
Eleverne skal tale sammen om, hvorfor de har stillet sig som de har.
Er der uenigheder om nogle placeringer, så tal dem igennem og lad eleverne prøve at argumentere for deres tanker og valg.