Redskabsbane – Færdigheder
-
Generelle tilpasninger
Giv evt. hvert hold en liste med de redskaber, de skal bruge til deres bane. Opstil både bænke og bom til at træne balance. Anvend skumplinte til at øve kolbøtter. Giv eleverne en makker, så de er to og to til at hjælpe og støtte hinanden mens de øver.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Lad eleven blive ved en del af redskabsbanen, hvis det er mere trygt kun at øve en færdighed.
-
Bevægelsesudfordringer
Man behøver ikke gå gennem banen, det kan også være en kravle bane, hvor man skal under og over nogle redskaber, hvis eleven har bedre mulighed for det. Hvis eleven ikke kan øve håndstand, kan de træne spænding ved at ligge på maven på et rullebræt og spænde op. Hvis de ikke kan balancere på noget, kan eleven øve at balancere med noget, evt. en fjer eller et papir.
-
Synsudfordringer
Marker banen med kontrastfarver. Marker evt. overgange mellem redskaber med et torv på gulvet, som eleven kan mærke med sine fødder. Lad eleven have en makker, der kan tale eleven gennem banen.
Redskabsbane – Færdigheder
Kategori: Redskabsaktiviteter
Forberedelse: Inddel klassen i fire hold.
Aktiviteten:
Hallen deles op i fire lige store dele. Hvert hold indretter en redskabsbane i deres del af hallen.
I denne aktivitet er det ikke det at komme igennem banen, der er det vigtigste – det er øvelse og træning af færdigheder.
Eleverne skal nu igennem deres bane med fokus forskellige fokuspunkter. Det kan være fokus på håndstand, forlæns- og baglæns kolbøtter, balance, spænde op i kroppen, vejrmøller, rulle med en lang og lige krop.