Redskabsbane – Kongens efterfølger
-
Generelle tilpasninger
Giv evt. hvert hold en liste med de redskaber, de skal bruge til deres bane. Anvend musik, hvis det hjælper eleverne til et tema, et tempo eller at skabe en stemning i aktiviteten. Musik kan også være forstyrrende (især for den synshæmmede elev).
-
Bevægelsesudfordringer
Man behøver ikke gå gennem banen, det kan også være en kravle bane, hvor man skal under og over nogle redskaber, hvis eleven har bedre mulighed for det. Det kan også være en slalom bane, hvor eleven kan komme uden om redskaberne med sit hjælpemiddel.
-
Synsudfordringer
Guide eleverne verbalt gennem aktiviteten, eleven der er konge siger, hvilken bevægelse eleven laver. Giv evt. eleven en makker, som kan forklare bevægelserne.
Redskabsbane – Kongens efterfølger
Kategori: Redskabsaktiviteter
Forberedelse: Inddel klassen i fire hold.
Aktiviteten:
Hallen deles op i fire lige store dele. Hvert hold indretter en redskabsbane i deres del af hallen.
Holdet går nu igennem deres redskabsbane på en lang lige række, hvor den forreste elev er ’kongen’. Kongen laver en bevægelse imens de bevæger sig gennem banen og rækken følger efter. I kan skifte konge efter et par minutter.
Progression/Variation:
Banerne kan også laves, så de skifter niveau for hvert hjørne, så de langsomt bliver svære og svære. Banerne kan også variere efter bevægelsesform, så der laves en bane til kravle, en til over/under fokus, en til stående og en med variationer.