Ståtrold med befrierbold
-
Generelle tilpasninger
Eleven kan være på et afgrænset område, hvis det gør aktiviteten mindre kaotisk. Der kan laves særlige regler for, at en bold er grebet ved berøring. Tænk over boldens materiale, størrelse og svævefase, det kan hjælpe til at gøre det nemmere for nogle elever at håndtere eller nå bolden. Store og lette bolde er langsommere end små og hårde bolde. Der kan være forskellige bolde i spil i aktiviteten.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Eleven kan have sin egen bold, som ikke deles med andre. Eleven kan være fanger hele aktiviteten, hvis det gør det nemmere at være med uden at kunne ”dø”. Eleven vil således ikke dø, hvis bolden rammer eleven. Eleven kan også få en makker, hvis det er trygt at have en at følges med.
-
Bevægelsesudfordringer
Eleven kan få en makker, der kan hjælpe med at samle boldene op. Ved motoriske udfordringer kan kammeraterne befri eleven ved at løbe rundt om eleven med bolden i hånden frem for at kaste bolden til eleven.
-
Synsudfordringer
Brug bløde bolde i stærke farver. Sørg for at banen er tydeligt afgrænset eventuelt med et torv eller lign. eleven kan mærke. Brug eventuelt bolde med lyd i, så bliver det nemmere for eleven at orientere sig efter bolden.
Ståtrold med befrierbold
Kategori: Boldbasis og boldspil
Forberedelse: Find mange (eventuelt bløde) bolde frem – ca. antal bolde er 1/3 af klassens antal.
Aktiviteten:
Spred bolde rundt i hallen svarende til en tredjedel af antallet af elever.
Alle elever kan skyde hinanden.
Når man bliver ramt af en bold, stiller man sig med spredte ben og er ”død”.
Eleverne kan befri en kammerat ved at finde en bold på gulvet og kaste den til den ”døde”, som kaster tilbage og dermed er befriet.
Eleven med bolden kan nu kaste til en anden eller prøve at ramme en af de andre elever.