Stomp-band
-
Generelle tilpasninger
Giv deltagerne tal og lav rækkefølger for hvornår de spiller. I kan prøve med en rytme, hvor det er 1-2-3-4 og så forfra. Derefter kan det være lidt sværere - fx 1-3-4-3 eller 2-4-2-4. Vis det visuelt så alle ved, hvornår de skal spille.
Sæt noget musik på i baggrunden med få instrumenter og en fast takt som deltagerne kan følge. Det kan også være den aktivitetsansvarlige, der hjælper med en grundrytme. -
Kognitive & psykosociale udfordringer
Tænk meget over det visuelle forlæg, vær tydeligt med tegn og/eller skilte, så deltagerne ved hvornår de skal spille.
Stomp-band
Aktiviteten:
Deltagerne får mulighed for at udtrykke sig og bevæge sig gennem musik. I skal bruge forskellige rekvisitter, der kan fungere som musikinstrumenter. Det kan være:
- En lille spand deltagerne kan have på skødet.
- En større spand eller en tønde på jorden som deltagerne kan slå på.
- To pinde, rør eller vandflasker deltagerne kan slå mod hinanden.
- En dåse og en pind deltagerne kan stryge mod hinanden.
- Et rasleæg eller en klokke deltagerne kan ringe med.
Med få rekvisitter kan I hurtigt få stablet et band på benene!
Giv eventuelt deltagerne noget øve tid til at starte med, så de bliver fortrolige med, hvilken lyd deres ‘musikinstrument’ siger. Derefter kan I begynde at sætte lydene sammen og påbegynde selve bandets musik.
Variationer:
Deltagerne kan hver få en farve. Når deres farve vises på et stykke papir eller en skærm af den aktivitetsansvarlige, er det deres tur til at spille. Der kan vises flere farver på én gang eller en ad gangen. Vises der eksempelvis både gul og grøn spiller deltagerne tildelt gul og deltagerne tildelt grøn. Hvis den aktivitetsansvarlige fjerner gul, stopper deltagerne, der har fået tildelt gul, med at spille, mens deltagerne med grøn fortsætter.