Tømmerflåden
-
Generelle tilpasninger
Giv eleverne faste roller, så de ved hvilken rolle de har og kender den – så kan de blive trygge ved aktiviteten inden, de prøver en ny rolle.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Giv eleverne en fast makker.
-
Bevægelsesudfordringer
Lad eleverne få en kastemakker. Du kan lade dem få to plader på et hold. Giv eventuelt eleverne, der ikke er på en plade et flyderedskab (skumslange, bælte, plade), så de ikke skal tænke på at holde sig oven vande.
Tømmerflåden
Kategori: Svømning
Aktiviteten:
Inddel eleverne i to hold. Giv hvert hold en stor plade. En elev kravler op på pladen. En blød bold gives op – nu skal eleverne samarbejde om at få bolden op til eleven på pladen, som kan skyde modstanderen i vandet. Eleven på pladen kan skubbes rundt af medspillere. Når eleverne på pladen rammer en modstander, skal eleven skifte plads med sin medspiller på pladen.
Variation og progression:
Når eleverne kender aktiviteten, kan I fjerne pladerne og så skal eleverne danne en kongestol eller på anden måde bære hinanden rundt i vandet.
I kan også tænke over, om det gavner nogle elever med en historie omkring aktiviteten. Pladen kunne eksempelvis være et sørøverskib og så kæmper de to hold om verdensherredømmet på de 7 have. Måske sørøverne (på pladen) skal komme igennem fjendens linje og undervejs prøve at skubbe fjenden af sit fartøj ved at ramme med en bold. Måske der er flere end to hold, så der er flere fjender i kampen om verdensherredømmet.