Vandsengen
-
Generelle tilpasninger
Forklar eleverne, at inden de slipper med fødderne, så skal de spænde helt op i maven.
Lad to elever stå som base, så overfladen de skal lægge sig på er større.
Lad eleverne indgå kontrakter med et ja/nej før de rører eller gør noget ved hinanden. -
Kognitive & psykosociale udfordringer
Lad eventuelt eleven være spotter hele tiden. Læg en yogamåtte over eleven, der er base, hvis eleven har det svært med kropskontakt.
-
Bevægelsesudfordringer
Giv kun slip med fødderne og støt hele tiden med hænderne. Prøv aktiviteten ved at eleven kan lægge hen over noget mere stabilt eksempelvis en stol, et bord eller et blødt redskab.
-
Synsudfordringer
Giv eleven mulighed for at holde fast i spotteren, så der hele tiden er kontakt.
Giv verbale forklaringer undervejs i aktiviteten. Alle eleverne der "ligger på vandsengen" lukker øjnene.
Vandsengen
Kategori: Samarbejde
Forberedelse: Inddel eleverne i grupper af tre personer.
Øvelsen
-
Trin
Gå i grupper af 3 - en af jer er "vandseng" og stiller sig på alle 4
Den første elev i gruppen stiller sig på alle fire som base – eventuelt på et blødt underlag.
Denne elev er ”vandsengen”. -
Trin
En af jer lægger sig ned ovenpå vandsengen
En anden elev i gruppen lægger sig på ryggen af makkeren, der er ”vandseng” så de har ryg mod ryg og med fødderne i gulvet til en start. Hænderne kan også bruges som støtte til at holde balancen.
-
Trin
Den sidste af jer er spotter/hjælper
Den tredje elev i gruppen er spotter og holder øje med, om der er brug for verbal eller fysisk hjælp, så personen på vandsengen ikke falder ned.
-
Trin
Slip fødderne fra gulvet
Eleven på vandsengen slipper langsomt først med hænderne og så med fødderne og mærker her, hvor vigtigt det er at spænde op i kroppen.
-
Trin
Tal om spørgsmålene
Slut aktiviteten af, når eleverne er i mål med opgaven. Lad elever 2og2 snakke om spørgsmålene og drøft dem bagefter i klassen.
Var det svært at holde balancen?
Kunne I hjælpe hinanden alle 3 - hvordan?