1-2-3
-
Generelle tilpasninger
Sæt tempoet ned.
I kan også vælge at tælle til 4, så har eleven den samme bevægelse hele tiden - skift eventuelt roller, når aktiviteten er godt i gang. -
Kognitive & psykosociale udfordringer
Lav en illustration af bevægelser og rækkefølge på tavlen.
Hvis eleverne har svært ved at stå ansigt mod ansigt, kan de stå ved siden af hinanden el. med ryggen mod hinanden (vælg da bevægelser med lyd fx klap)
Lav grupper af 4 personer, hvor eleverne er sammen om at lave bevægelserne. -
Bevægelsesudfordringer
Vælg bevægelser som alle kan udføre eller bevægelser der kan forstørres el. gøres mere komplekse fx. kan en cirkel med fingeren være en stor cirkel med armen.
-
Høreudfordringer
Når et tal siges højt vises det samtidig med hænderne.
-
Synsudfordringer
Lav bevægelser der involverer lyde, eksempelvis at hoppe eller klappe.
1-2-3
Kategori: Samarbejde
Overvej at lave bevægelser, der ikke minder for meget om hinanden. Brug fx. niveauer – så den ene bevægelse er oppe i luften og den anden er nede i knæ. Lav evt. store og symmetriske bevægelser, det gør det nemmere at se forskel. I grupper af tre kan I tælle til 4, så får aktiviteten samme effekt som at tælle til tre to og to.
Øvelsen
-
Trin
Stil dig over for din makker - ansigt mod ansigt
Eleverne går sammen to og to med front mod hinanden.
-
Trin
Du og din makker skiftes til at sige tallene 1-2-3
Eleverne skiftes til at sige tallene 1-2-3 i en sløjfe, mens de står over for hinanden.
-
Trin
Klap på låret i stedet for at sige tallet 2
Hver gang eleverne når til tallet 2, skal de klappe sig på låret i stedet for at sige tallet 2.
Elev A siger 1, elev B klapper sig på låret og elev A siger 3 og så forfra.
Dette forstætter et par minutter til eleverne bliver fortrolige med bevægelsen frem for tallet 2. -
Trin
Drej en omgang på tallet 3
Hver gang eleverne når til tallet 3, skal de dreje en omgang rundt om sig selv (en piruette) i stedet for at sige tallet 3.
-
Trin
Remsen fortsætter
Elev A siger tallet 1, elev B klapper sig på låret og elev A drejer rundt om sig selv, hvorefter det starter forfra, så elev B siger 1 og så fremdeles. Find på en bevægelse for tallet 1 også. Find også gerne på andre bevægelser.