Det hemmelige håndtryk
-
Generelle tilpasninger
Giv eleverne et overskueligt håndtryk. Det kan være lettere at indøve en seance med fødderne, så de ikke skal røre ved hinanden. Det kan også være en rytme med stamp i gulvet og klap på fx lår. Inddrag gerne hele kroppen i håndtrykket.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Hvis eleverne har brug for overskuelighed, så giv eleverne noget helt fast, de skal indøve og lad dem fx se videoen/håndtrykket undervejs. Er kropskantakt svært, så lav en serie med bevægelser uden kropskontakt. Brug eventuelt remedier.
Giv eleverne en fast makker og gentag aktiviteten. -
Bevægelsesudfordringer
Håndtryk kan også laves med fødderne – i så fald, så starter hele klassen med denne instruks. Der kan også laves et unikt håndtryk, hvor der fx drejes, bevæges frem/tilbage.
Inddrag eventuelt lyde med stemmen som en del af håndtrykket. -
Synsudfordringer
Vælg gerne håndtryk/sekvenser med lyd fx klap, high5, klask på lår el. stamp i jorden.
Baggrundslyd/musik til at sætte et tempo.
Det hemmelige håndtryk
Kategori: Samarbejde
Forberedelse: Hav flere links med håndtryk klar – hvis du ønsker at give eleverne inspiration.
Lad eleverne tale om spørgsmålene inden:
Hvad er et godt håndtryk?
Hvad betyder det for dig, når andre hilser på dig og du hilser på dem fx ved at give et håndtryk?
Øvelsen
-
Trin
Stil jer så I kan se skærmen
Vis eleverne et håndtryk fx ”højre hånd, venstre hånd, high 5 højre, high 5 venstre, knytnæve højre, knytnæve venstre” Afspil video eventuelt videoen her.
-
Trin
Øv jeres håndtryk sammen to og to
Lad eleverne øve håndtrykket sammen 2&2 og øg bed dem øge hastigheden, som de bliver fortrolige med håndtrykket.
-
Trin
Find på jeres eget håndtryk
Lad nu eleverne finde på deres eget håndtryk. Eller lad dem øve håndtrykket i videoen.
-
Trin
Tal om spørgsmålet
Slut aktiviteten af, når eleverne er i mål med opgaven. Lad elever 2og2 snakke om spørgsmålene og drøft dem bagefter i klassen.
Hvad tror I der sker, hvis I giver hånden til hinanden hver morgen?
Prøv det en uge og snak om det, når ugen er omme.
Variationer:
Lad eleverne sige, hvad de gør mens de gør det. Så de siger højre hånd, venstre hånd, highfive, high five osv.
Gør det sværere ved at eleverne siger højre hånd, men giver håndtryk med venstre hånd.