Tårnet
-
Generelle tilpasninger
Inddel evt. eleverne i par, så de har en at følges med.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Giv eleverne en makker. så de har så mulighed for sammen 2&2 at forberede sig ved at kigge rundt og blive enige om den næste klods eller hvornår det er deres tur.
-
Bevægelsesudfordringer
Giv eleven en makker, hvis eleven ikke selv kan placere genstanden på tårnet, så er de to&to om opgaven.
-
Høreudfordringer
Vis med fagter under oplægget, hvad der skal ske. Vis eks. at du placerer en genstand på et tårn og at man ikke må tale sammen.
-
Synsudfordringer
Inddel gerne i mindre grupper, så der bliver mere tid til den enkelte.
Alle har bind for øjnene, så bliver det også en mere rolig aktivitet. Eller også kan den ene i makkerparret have bind for øjnene.
Tårnet
Kategori: Samarbejde
Forberedelse: Genstande, der kan bygges et tårn ud af.
Overvej om klassen skal være opdelt i mindre grupper, så det ikke er hele klassen om én opgave. Hver gruppe skal så løse opgaven hver for sig. Der kan nemt gå konkurrence i aktiviteten, så overvej om eleverne overhovedet må se de andre gruppers tårne eller om fokus er på at lykkes som gruppe.
Øvelsen
-
Trin
Stil jer i en cirkel
Del eleverne i grupper á 4-6 personer. Grupperne skal stille sig ud på gulvet og danne en cirkel.
-
Trin
I midten lægges genstandene ud
I midten placeres genstande, der kan stables fx Lego, centicubes el. andre materialer.
-
Trin
Reglerne læses op
"I skal nu bygge så højt et tårn som muligt. I må ikke tale sammen. Én elev må sætte én klods af gangen – det går på tur. I har 3 minutter."
-
Trin
Tal om spørgsmålene
Slut øvelsen af, når eleverne er i mål med opgaven. Lad elever 2og2 snakke om spørgsmålene og drøft dem bagefter i klassen.
Hvordan er et godt samarbejde, når man ikke må tale sammen?
Hvilke styrker skal I bruge, for at lykkes med opgaven?