Hop eller haps – figurer
-
Generelle tilpasninger
Giv eleverne en makker, så de i fællesskab hjælper hinanden med, hvilken figur tingene er.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Overvej om du vil afspille videoen først, hvor eleverne kigger med og I snakker om hvilke figurer, der kommer frem på skærmen. Så er der noget trygt og genkendeligt, når eleverne skal begynde at bevæge sig samtidig med figurerne kommer.
-
Bevægelsesudfordringer
Eleverne kan både stå op eller sidde ned og lave aktiviteten. Vælg bevægelser, som passer til elevernes forudsætninger. I stedet for at hoppe, kan de fx lave et løft fra stolen, løfte en fod eller løfte armene. Hapse behøver heller ikke være med munden, det kan også fx være et klap.
-
Høreudfordringer
Sørg for eleverne kan se skærmen, så de kan følge med på skærmen.
-
Synsudfordringer
Sørg for der er lyd på, så eleverne kan følge med i hvilke ting, der kommer på skærmen.
Hop eller haps – figurer
Kategori: Faglige aktiviteter
I denne aktivitet kommer der en ting af gangen flyvende ind på skærmen. Først skal eleverne hapse alle de ting der er firkantede, altså lade som om de spiser dem, og hoppe over alle de ting der ikke er firkantede. Senere skal de gøre det samme med cirkler og trekanter.
Klik dig ind i det digitale bevægelsesunivers for at prøve aktiviteten.
Relaterede øvelser
-
Form figurer
Formål
Formålet er at styrke elevernes samarbejde og lære de forskellige figurer.
Tegn på læring
At eleverne kan genkende de forskellige figurer og gengive
GÅ TIL ØVELSE
dem med kroppen.