Balancespejlet
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
I stedet for at lade eleverne spejle hinanden samtidig, giv så eleverne roller, så en elev er spejl og den anden er spejlbillede.
Inddel evt. i tre-personers grupper, så en laver bevægelser og to spejler dem, så er det mindre sårbart end at stå to og to. -
Bevægelsesudfordringer
For elever, der har svært ved at gå/stå, kan bevægelserne gøres siddende over for hinanden (her kan kørestolsbruger indgå), hvor de spejler hinanden.
Hvis det er svært for eleven kan balancere, kan eleverne opnå følelsen af balance ved at sætte sig længere ud på stolen eller på siden af stolen med kun en balde på sædet. Eleven kan også stå bag ved stolen, så der stadig kan indgå elementer som et-bens-bevægelser, mens eleven holder fast i stoleryggen.
Eleven kan også balancere med fx. en fjer på fingeren eller et papir. -
Synsudfordringer
Eleven kan holde fast i sin makker, mens de udfører bevægelserne eller de kan have en trøje eller snor mellem sig.
Det kan også være, eleverne er i makkerpar, der spejler et andet makkerpar, så de er fire sammen.
Balancespejlet
Kategori: Bevægelsesglæde
Forberedelse: Inddel eleverne i makkerpar.
Overvej om der skal sættes nogle rammer eller temaer for, hvad bevægelserne skal indeholde, så det ikke er helt op til eleven selv at finde på. Det kan være bevægelser kun med armene, bevægelser nede på gulvet eller at eleverne skal bevæge sig som en løve. Husk i så fald at forklar hvordan en løve bevæger sig, eller giv eleverne lov til at vise hinanden det inden.
Øvelsen
-
Trin
Stil dig over for din makker
Eleverne stiller sig over for sin makker med ansigterne vendt mod hinanden. Eleverne holder armene op foran brystet med håndfladerne ud ad. Så er der et udgangspunkt for bevægelsens start.
-
Trin
Følg hinandens bevægelser – som var i et spejl
Den ene elev påbegynder en bevægelse langsomt i slowmotion, hvorefter den anden elev spejler bevægelsen.
-
Trin
Følg et tema; bevægelser på et ben
Der opstilles et tema, det kunne være 'bevægelse på et ben'.
Eleverne udfordrer nu deres balance og kropslighed ved at udføre bevægelser på et ben.
Et andet tema kan være fokus på armene, der laver noget. -
Trin
Det ser sådan ud
-
Trin
Tal om spørgsmålene
Slut aktiviteten af, når eleverne er i mål med opgaven. Lad elever 2og2 snakke om spørgsmålene og drøft dem bagefter i klassen.
Hvad skal der til, for at bliver i tvivl om hvem der fører?