Balancespejlet

Forberedelse: Inddel eleverne i makkerpar.

Overvej om der skal sættes nogle rammer eller temaer for, hvad bevægelserne skal indeholde, så det ikke er helt op til eleven selv at finde på. Det kan være bevægelser kun med armene, bevægelser nede på gulvet eller at eleverne skal bevæge sig som en løve. Husk i så fald at forklar hvordan en løve bevæger sig, eller giv eleverne lov til at vise hinanden det inden.

Øvelsen

  • excercise
    Trin

    Stil dig over for din makker

    Eleverne stiller sig over for sin makker med ansigterne vendt mod hinanden. Eleverne holder armene op foran brystet med håndfladerne ud ad. Så er der et udgangspunkt for bevægelsens start.

  • excercise
    Trin

    Følg hinandens bevægelser – som var i et spejl

    Den ene elev påbegynder en bevægelse langsomt i slowmotion, hvorefter den anden elev spejler bevægelsen.

  • excercise
    Trin

    Følg et tema; bevægelser på et ben

    Der opstilles et tema, det kunne være 'bevægelse på et ben'.
    Eleverne udfordrer nu deres balance og kropslighed ved at udføre bevægelser på et ben.
    Et andet tema kan være fokus på armene, der laver noget.

  • Trin

    Det ser sådan ud

  • excercise
    Trin

    Tal om spørgsmålene

    Slut aktiviteten af, når eleverne er i mål med opgaven. Lad elever 2og2 snakke om spørgsmålene og drøft dem bagefter i klassen.

    Hvad skal der til, for at bliver i tvivl om hvem der fører?