Gå til højre
-
Generelle tilpasninger
I kan starte aktiviteten så eleverne står bag deres bord og stol og følger kommandoen. En elev kan med fordel stå bagerst og følge de andre elever. I kan også bruge en rytme fx Klap til højre, klap til venstre, klap på lår, kap på fod.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Hvis det er svært med kropskontakt, kan I inddrage en rekvisit (et paprør, en trøje eller lign.), som eleverne holder fast i mellem sig. Brug den samme kommandør hele aktiviteten igennem. Eleverne kan vende ansigterne ud af, det gør aktiviteten mindre følsom.
-
Bevægelsesudfordringer
Alle eleverne sidder på en stol og i stedet for at gå bevæger man sig frem/tilbage/til siderne på stolen. Klap eventuelt med strakte arme den vej, kommandøren siger.
-
Høreudfordringer
Kommandøren klapper og strækker armene svarende til kommandoen: Kommandøren siger gå frem og strækker armene og klapper frem foran sig.
-
Synsudfordringer
Lav aktiviteten, hvor hver anden elev i rundkredsen har lukkede øjne.
Gå til højre
Kategori: Bevægelsesglæde
Forberedelse: Eventuelt rekvisitter til at holde fast i.
Overvej om det er nemmere for eleverne at stå på række frem for cirkel, så er det muligt at sige ‘ til døren’ eller ‘mod parkeringspladsen’ i stedet for eksempelvis højre og venstre. Eleverne kan også stå spredt ud i lokalet, så bliver det mindre sårbart og mindre tydeligt, om den enkelte gør det rigtigt.
Øvelsen
-
Trin
Stil jer i en rundkreds med hinanden i hænderne
Eleverne stiller sig i en rundkreds med ansigterne ind mod midten og holder hinanden i hænderne.
-
Trin
Kommandøren siger gå frem
En elev er kommandør. Kommandøren står udenfor rundkredsen.
Kommandøren har fire kommandoer: Gå frem, gå tilbage, gå til venstre og gå til højre.
Kommandøren siger ”gå frem” og alle eleverne gentager ”gå frem”, imens de går frem og ind i cirklen. -
Trin
Tal om spørgsmålene
Slut aktiviteten af, når eleverne er i mål med opgaven. Lad eleverne tale om spørgsmålene og drøft dem bagefter i klassen.
Hvordan sørger man for, at alle har det sjovt?
Hvordan er det, når man laver ”fejl”, hvordan kan det føles okay at lave fejl?
Progression:
Eleverne skal gøre det modsatte af, hvad kommandøren siger: Når der bliver sagt ”gå frem”, siger eleverne ”gå tilbage” og går tilbage.
Eleverne skal sige det samme som kommandøren, men gøre det modsatte: Når der bliver sagt ”gå frem”, siger eleverne ”gå frem” men går tilbage.
Eleverne skal sige det modsatte af, hvad kommandøren siger, men gøre det samme: Når der bliver sagt ”gå frem”, siger eleverne ”gå tilbage”, men de går frem.
I kan sætte flere bevægelser på aktiviteten fx ned/op.