GO!
-
Generelle tilpasninger
Giv eleverne en opgave, hvor det skal foregå i slowmotion, så tempoet bliver taget ud af aktiviteten.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Benyt aktiviteter der efterfølgende giver bedre ro og stresshåndtering, eks. bevægelser med høj muskelspænding eller fokus på kroppens led, fx. englehop, sprællemand, planke eller faste tryk på kroppen eller i hænderne. Yoga/stræk kan også være bevægelser i aktiviteten.
-
Bevægelsesudfordringer
Gør plads i lokalet til at kørestol eller lign. hjælpemidler kan komme frit forbi stolene i rummet. Find bevægelser alle kan udføre.
-
Høreudfordringer
Forklar opgaven nonverbalt samtidig ved at vise bevægelserne/opgaven med forklaringen.
-
Synsudfordringer
Alle eleverne får bind for øjnene, så der er lige vilkår for alle. Opgaven stilles, så den kan laves blindfoldet.
GO!
Kategori: Bevægelsesglæde
Overvej om eleverne skal have en makker, som de følges med hele tiden. Det kan være nemmere at være to om opgaverne. Start eventuelt med en siddende opgave, så der ikke bliver skabt kaos i rummet fra starten af aktiviteten.
Øvelsen
-
Trin
Find din plads
Alle elever finder deres plads og sætter sig på stolen.
-
Trin
GO! ved klap
Der stilles en opgave, som eleverne ved klap og et verbalt GO skal rejse sig op og udføre. En opgave kan være:
Rør tre forskellige vægge
Giv din sidemakker en high5
Drej rundt om dig selv to gange -
Trin
Find din plads
Eleverne finder tilbage til deres plads, når opgaven er udført og sætter sig.
Eleverne er klar til næste opgave. -
Trin
Tal om spørgsmålene
Slut aktiviteten af, når eleverne er i mål med opgaven. Lad elever 2og2 snakke om spørgsmålene og drøft dem bagefter i klassen.
Kan du mærke din puls? Prøv at mærk efter.
Tænkte du på at komme først eller på at løse opgaven?