Kontakt og byt
-
Generelle tilpasninger
Eleverne skal både lave egen bevægelse og udføre andres, aftal derfor bevægelser alle kan udføre og har det godt med. Eleverne viser bevægelserne for hinanden, så de ved hvilke bevægelser, der er i spil. Øjenkontakt kan været følsomt, så start med bevægelser i stedet for øjenkontakt.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Aftal i klassen forinden, hvilke bevægelser, der kan komme i spil – vælg fx 3 el. 5 forskellige som I øver inden bl.a. vinke, hoppe, knipse, høje knæ el. lign – skriv dem op på tavlen.
-
Bevægelsesudfordringer
Vælg bevægelser alle kan udføre. Lad alle elever komme med forslag.
Lad eventuelt alle elever sidde på stole el. lad eleverne stå bagved stole, så de holder på stoleryggen -
Synsudfordringer
Eleverne er sammen i makkerpar, lad dem inden øve bevægelserne sammen, vælg måske bevægelser med lyd fx klap, knips, stamp.
Kontakt og byt
Kategori: Samarbejde
Forberedelse: Inddel eleverne i makkerpar el. små grupper af 3 elever.
Overvej: Om eleverne skal have en opgave på vej ud, hvis I går udenfor og laver aktiviteten. Hvordan skal de stå/være, når I er kommet ud. Aftal alle detaljer inden og brug eventuelt HV-instruktionslisten sammen med eleverne.
HV-listen finder du her.
Øvelsen
-
Trin
Stil jer ud i en cirkel så I kan se hinanden
Eleverne står i makkerpar i en cirkel, så de kan se hinanden.
Man kan også sidde på gulvet eller på stole. -
Trin
Får I øjenkontakt, skifter I plads
Eleverne holder øje med hinanden og når de får øjenkontakt, skal de bytte plads.
Et alternativ kan også være, at et makkerpar begynder på en bevægelse, det kan være små klap på låret. Et andet par i cirklen ser bevægelsen og laver den samme. Når to par står og laver den samme bevægelse bytter de plads. -
Trin
Når I mødes på midten, laver I en hilsen
Når eleverne mødes i midten laver de en bevægelse/hilsen sammen fx high5, albue mod albue. Aftal nogle bevægelser/hilsener inden I sætter aktiviteten i gang.
-
Trin
Tal om spørgsmålene
Slut aktiviteten af, når eleverne er i mål med opgaven. Lad elever 2og2 snakke om spørgsmålene og drøft dem bagefter i klassen.
Hvad synes I om aktiviteten?
Hvordan var det at få øjenkontakt?
Hvad er vigtigt at være opmærksom på, så aktiviteten bliver god for alle?
Progression/variation:
Aktiviteten kan også foregå som en fangeleg, så når to par bytter plads, skal et par inde i midten forsøget at stjæle deres plads i kredsen. Bliver parrets plads taget af parret i midten, skal dem der mangler plads i kredsen være i midten.