Naturstratego

Forberedelse:

Lav eller print de forskellige kort, som udgør deltagernes roller og dermed deres brik i aktiviteten. Eller find nok genstande fra naturen, som fungerer som kort.

Inddel deltagerne i to hold.

I kan printe brikker her:
Naturstratego brikker

Aktiviteten:

Der er to hold, der dyster mod hinanden – de skal være lette at adskille, eksempelvis gennem farvet påklædning eller et stykke farvet stof i hver sin farve om armen. Hvert hold har yderligere en base et sted på jeres afgrænsede område.

Hver deltager trækker et kort, som er deres brik i spillet. På kortet står kortets nummer, som viser hvilke andre kort det bekæmper. Oftest vinder den brik med højest tal (få undtagelser vil blive præsenteret). Hvis du har haft lidt tid i skoven inden, kan du finde genstande fra naturen, der passer til hvert kort og give til deltagerne.

Alle deltagerne må bevæge sig samtidig. Man udfordrer hinanden ved at røre en fra det andet hold og slaget tages ved at begge deltagere viser deres kort og det bedste kort vinder. Hvis man taber slaget, er man ’død’ og skal gå tilbage til sit holds base og hente et nyt kort. Man er således en anden brik i spillet. Vinder man slaget får man kortet fra deltageren, man har vundet over og leverer det med det samme tilbage til sin egen base. Vinderen kan altså ikke udfordre en ny modstander før, deltageren har været forbi basen med kortet.

Der er et par vigtige fokuspunkter:

  • Man må kun spille med de kort, holdet har fået udleveret fra start. Deltagerne kan altså ikke indtage roller, som de har erobret.
  • Hver deltager må kun have ét kort ad gangen.
  • Én deltager fra hvert hold skal være fane og have fanekortet, som hele tiden skal være tilstede og bevæge sig rundt på banen.
  • Fanekortet kan ikke byttes og skal være hos den samme hele aktiviteten.
  • Et hold vinder, når de erobrer moderstander holdets fane og få kortet tilbage til sin egen base.

De forskellige brikker:

Bombe – en sten (1): Vinder over alle undtagen (4) og (0). Kan ikke udfordre andre.  

Spion – en blomst (2): Vinder som den eneste over (8)

Spejder – en pind (3)

Minør – et lille blad (4): Vinder som den eneste over (1).

Kaptajn – gran (5)

Major – et stort blad (6)

Oberst – sneglehus (7)

General – kogle (8)

Fane – en fjer (0): Den der skal beskyttes – aktiviteten slutter, når fanen vindes.

 

Progression:

Fanen kan også være en fysisk form for fane (stor fjer, flag, trøje eller lignende), der skal gemmes inden for det aftalte området aktiviteten foregår, inden aktiviteten starter. Det er så denne fane, der skal findes af det modsatte hold og bringes tilbage til egen base.