Navneskilte
-
Generelle tilpasninger
Informer grundigt om, hvad der skal ske. Brug en trin-for-trin billedvejledning eller piktogram, der viser selve processen. Planlæg eventuelt aktiviteten i mindre grupper, så der er mere tid til hjælp af den enkelte.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Forbered deltagerne på, hvad der skal ske ved at orientere deltagerne grundigt om de 10 h’er. De 10 h'er hjælper deltagerne, så de ved hvad de skal lave, hvorfor, hvordan og hvor. Samt hvor længe, hvornår på dagen/ugen, med hvem, hvor meget (mængden) og hvad de skal bagefter aktiviteten.
I denne aktivitet kan det især være godt at understrege, hvad deltageren skal lave eventuelt ved en piktogram visning. Det kan også være godt at understrege, hvem deltageren er sammen med og hvor lang tid de har til aktiviteten. -
Bevægelsesudfordringer
Hav en sav med, som der kan holdes fast i i begge ender. Brug eventuelt en savbuk til hjælp.
-
Høreudfordringer
Vis tydeligt, hvad det er I skal. Deltageren sidder, så aktiviteten nemt kan ses.
-
Synsudfordringer
Lad deltageren føle på et færdigt produkt og hjælp hinanden med at fremstille et navneskilt.
Navneskilte
Formål:
Formålet med aktiviteten er at opleve glæden ved at have noget med hjem, man selv har været med til at fremstille.
Forberedelse:
Find et egnet sted med et bord eller anden plan overflade i passende højde til deltagerne.
Rekvisitter:
Flere grene, sav, håndbor, sandpapir, snor og tusser.
Aktiviteten:
Trin 1: Deltagerne går sammen 2 og 2 og hjælper hinanden med fremstilling af navneskilt.
Trin 2 : Først saves et passende stykke af grenen. Ca. 1 cm i tykkelse. Den ene holder og den anden saver.
Trin 3: Derefter bores et hul til snoren, ca. 1 cm fra kanten. En holder klodsen og den anden drejer håndboret. Nu sliber man klodsen med sandpapir på begge sider.
Trin 3: Nu er klodsen klar til at blive dekoreret. Skriv dit navn og tegn eventuelt noget, der betyder noget for dig. Sæt en snor i og tag navneskiltet om halsen.