Plankekamp
-
Generelle tilpasninger
Eleverne kan støtte på knæene, hvis det er svært at holde balancen.
Lav bevægelser sammen frem for at ramme hinandens hænder, det kunne være high5, skulder mod skulder eller fod til makkerens hånd for at øge en orientering mod samarbejde frem for konkurrence. -
Kognitive & psykosociale udfordringer
Eleverne kan beholde den samme makker hele tiden, hvis det er sårbart at skifte.
-
Bevægelsesudfordringer
Eleverne kan ligge hen over en stol, træningsbold eller lign., så de har lidt støtte under overkroppen.
-
Synsudfordringer
Brug rekvisitter til at klaske hænderne med, gerne i kontrast farver så de er tydelige at se. Eleven skal dermed også undgå at blive ramt af tilsvarende rekvisitter i en anden farve.
Plankekamp
Kategori: Bliv klar til læring
Overvej om I har nogle rekvisitter, der kan bruges til at ramme makkerens hånd eventuelt en ærtepose/skumrør eller andet blødt, hvis eleverne kommer til at slå for hårdt på hinandens hænder.
Øvelsen
-
Trin
Stil jer i planke
Eleverne stiller sig i planken med strakte arme og strakte ben, hvis muligt. Eleverne kan også støtte på knæene.
Eleverne står mod hovederne mod hinanden. -
Trin
Ram hinanden over hænderne
Eleverne skal nu prøve at klaske hinandens hænder så mange gange som muligt. Der kan være en tidsbegrænsning på, eksempelvis 2 minutter.
-
Trin
Det ser sådan ud
-
Trin
Tal om spørgsmålene
Slut aktiviteten af, når eleverne er i mål med opgaven. Lad elever 2og2 snakke om spørgsmålene og drøft dem bagefter i klassen.
Hvilken følelse har du i kroppen?
Hvordan var det at ”kæmpe” mod en klassekammerat?
Hvad skal man være opmærksom på, så aktiviteten er god for alle?