Spejlet
-
Generelle tilpasninger
Giv eleverne roller, så det besluttes, hvem der fører og hvem der spejler. Aftal eventuelt et tema med eleverne (at stå op op morgenen, cirkus eller lignende), som de laver bevægelser ud fra. Det kan hjælpe nogle elever, at der er en ramme eller noget genkendeligt at forestille sig og bevægelserne ikke er helt fri. Lad eleverne holde en farvet bold i hånden, som eleven overfor kan kigge efter, så er der et naturligt sted for øjnene at kigge hen.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Lad eleverne placere en genstand imellem sig, så fokus er på at holde genstanden oppe frem for at bevæge sig frit. Genstanden kan være et isoleringsrør el. et andet let materiale.
-
Bevægelsesudfordringer
Eleverne kan forstørre hinandens bevægelser, så eleverne laver hinandens bevægelser skaleret. Bevægelserne kan også være håndbevægelser el. ansigtsmimik. Små bevægelser kan inspirere makkeren til at bevæge sig med hele kroppen og omvendt.
-
Høreudfordringer
Hvis der bruges musik, kan musikkens karakter og puls fortælles til eleven eller genskabes via bevægelserne, så bevægelserne understreger om det fx. er hård eller blød musik.
-
Synsudfordringer
Eleverne kan holde fast i hinanden og langsomt slippe for at øge distancen mellem dem. Dette kan også give et billede af, hvornår man mister fornemmelsen for hinanden. Eleven der har mindre syn kan lave en bevægelse, som den anden elev skal gætte, hvad er. Eleven kan også føle på sin kammerat og så derefter forsøge at spejle bevægelsen/figuren.
Spejlet
Kategori: Bliv klar til læring
Forberedelse: Inddel eleverne i makkerpar.
Overvej om der skal bruges musik til at understrege en stemning eller skabe ro.
Husk! Dette kan være en god overgangsaktivitet fra noget med højt energi niveau til stillestiddende undervisning.
Øvelsen
-
Trin
Stil dig over for din makker
Eleverne stiller sig over for sin makker med ansigterne vendt mod hinanden og hænderne holdt op foran brystet.
-
Trin
Følg hinandens bevægelser – som var i et spejl
Den ene elev påbegynder en bevægelse langsomt i slowmotion, hvorefter den anden elev spejler bevægelsen.
Eleverne aftaler ikke, hvem der bestemmer bevægelserne, men følger hinanden.
Begge elever bliver således føreren. -
Trin
Se hvordan her