Styr larven i mål
-
Generelle tilpasninger
Giv deltagerne en makker, så de går sammen to og to. Måske det kun er den ene, der har blindebriller på.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Aktiviteten kan laves med åbne øjne - men deltagerne skal stadig følge den, der styrer larven i mål. Opmærk banen mere tydeligt.
-
Bevægelsesudfordringer
Lav en bane, der passer til de udfordringer deltagerne har. Er det en deltager, der ikke skal gå så langt, så lav banen kortere - sidder deltageren i kørestol tænk da over passagebredde og underlag. Det er muligt at bevæge sig anderledes igennem banen end at gå fx kravle
-
Høreudfordringer
Deltagerne kan gå og holde hinanden på skulderne, når deltageren, der styrer siger til højre trykker deltageren 1 gang på skulderen til højre osv.
Styr larven i mål
Forberedelse: Klargør en bane, det kan være med kegler og reb. Eller rekvisitter fra omgivelserne som stole, borde hvis inde eller træer og pæle, hvis udendørs.
Overvej om der skal være et narrativ, som gør aktiviteten mere spændende for nogle deltagere. Det kunne være, at der lå sjippetorve/reb på ruten, som var laserstråler, deltagerne skulle undgå. Eller at rekvisitterne fra omgivelserne var bomber, som kunne sprænge ved berøring. Beslut i fællesskab, hvad der sker, når I rammer en laserstråle eller en bombe.
Øvelsen
-
Trin
Lav en bane
Lav en bane eksempelvis fra den ene ende af klassen til den anden. Eller stil genstande ud et sted – det kan også være et areal ude med mange træer el. lign.
-
Trin
Gå sammen i grupper
Deltagerne går sammen i grupper af min. 5 og udvælger en ”larvestyrer” Resten lukker øjnene el. tager blindebriller på. Deltagerne holder fast i genstande fx et torv, et rullet stykke papir.
-
Trin
Larvestyreren guider larven i mål
Nu styrer larvestyreren larven i mål ved at give kommandoer, ingen må ramme genstandene i klassen
Variationer:
Deltageren uden blindebriller leder sin kammerat mundtligt gennem forhindringerne i salen. Næsen skal altid pege frem mod mållinien og skridt til siden er sideskridt.