Togstafet
-
Generelle tilpasninger
Lav god plads mellem holdene, hvis I har flere baner og er flere hold, så kørestole eller andet kan komme ordenligt rundt.
Eleverne kan heppe på hinanden og skabe god energi til fællesskabet - vær opmærksom på, at alle oplever at blive heppet på og ikke kun de første.
I kan også sætte noget musik på, hvis det er positivt for stemningen og ikke forstyrrende. -
Kognitive & psykosociale udfordringer
Tag jer god tid til at gennemgå rækkefølgen på holdets deltagere og hvis tur det er hvornår. I kan have en fysisk genstand mellem hver elev (togvognen), som du holder fast i for at undgå kropskontakt.
-
Bevægelsesudfordringer
Tænk over banens længde tilpasses elevernes fysiske niveau, måske nogle af banerne er længere end andre. Placer banerne på et underlag, der er tilgængeligt for eleverne og eventuelle aktivitetshjælpemidler.
-
Synsudfordringer
Aktiviteten giver mulighed for at blinde og svagsynede kan være aktive deltagere på lige fod med andre, da gruppen fører hinanden afsted. Tænk over at eleverne med svagt syn ikke er enten først eller sidst, men nr. to eller tre og derfor hele tiden har nogen at følges med. Lav eventuelt en ledelinje hen til keglen, f.eks. med en snor, der tapes til gulvet.
Togstafet
Kategori: Samarbejde
Forberedelse: Ingen forberedelse.
Aktiviteten:
Inddel hold af fire elever og placér en kegle eller anden markering ud fra hvert hold godt 20 meter fra holdet.
Den første elev fra hvert hold bevæger sig ud til keglen og tilbage igen. Når eleven er tilbage hægter den næste fra holdet sig på eleven – nu er der to personer i “toget”, der bevæger sig ned til keglen og tilbage igen. Sådan fortsætter I til alle eleverne på holdet er koblet på toget.
Når “toget” har rundet keglen med alle holdets deltagere på, så starter I afkoblingen. Den første elev sættes af på perronen, mens de andre fortsat holder sammen og bevæger sig ned mod keglen påny, nu en elev mindre. Herefter sættes den anden person af, så den tredje og den fjerde tager en sidste tur ned til keglen og tilbage igen selv.
Variation:
I kan overveje, om det skal være en konkurrence, så første hold, der når igennem med alle vogne og afkobler dem igen, vinder stafetten. Men I kan også have fokus på samarbejde og måske nå flere runder for hvert hold. I kan også tilføje forhindringer til ruten, hvis I ønsker at fremme samarbejdselementet i aktiviteten.