Træet slår rødder
-
Generelle tilpasninger
Tænk især på at fortælle eleverne, når de skal være opmærksomme på en kropsdel, eks. fødderne i jorden, bøjede knæ, hænderne over hovedet, så deres tanker ikke flyver eller de bliver utålmodige.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Lad eleverne stå i mindre grupper på fire personer, hvor de har lidt afstand til hinanden, så er der færre kammerater at skulle forholde sig til for den enkelte. Lad eleven lukke øjnene kort og åbne dem igen, så de selv mærker efter, det ikke er farligt at have øjnene lukkede ind i mellem. Prøv evt. at eleverne går tættere på hinanden, så de nærmer sig kropskontakt med skuldrene. Lad dem lukke øjnene lidt længere tid.
-
Bevægelsesudfordringer
Lad evt. nogle elever stå bag ved en stol, de kan holde fast i, så de ikke mister balancen. Øvelsen kan også laves siddende eller liggende.
-
Høreudfordringer
Lad eleverne have åbne øjne, så de kan se hvad der foregår.
Træet slår rødder
Kategori: Bliv klar til læring
Styrke, stræk og indre ro.
Overvej om det hjælper hele elevgruppen, at du guider dem hele tiden igennem aktiviteten med en rolig stemme. Herunder også understreger, hvilke kropsdele, der er i fokus på hvilket tidspunkt.
Øvelsen
-
Trin
Stil jer samlet i en cirkel og ”slå rødder”
Eleverne stiller sig samlet i en cirkel skulder ved skulder med lukkede øjne og let bøjede knæ. De skal visualisere, at de er et træ og slår rødder.
-
Trin
Vip frem og tilbage
Eleverne begynder at vippe frem og tilbage på fødderne, mens deres knæ stadig er let bøjede og øjnene lukkede.
-
Trin
Løft armene
Lad eleverne former deres trækrone ved at løfte armene langsomt over hovedet.
Lad dem beholde armene over hovedet eller lad dem tage dem langsomt op og ned.