Dansefanger

Forberedelse: Inddel eleverne i makkerpar.

Overvej om fangerne skal have farvede veste på, så de er tydelige. Måske åben freestyle bliver for svært for eleverne, tænk derfor på, om du kan opstille nogle elementer, kropsdele eller trin der kan indgå i befrielsesdansen. Befrielsen behøver heller ikke være en dans, overvej om befrielsen skal være en high5, armsving el. et buk overfor hinanden. Det kan også være uden kropskontakt, hvis kropskontakt er svært for eleverne.

Øvelsen

  • excercise
    Trin

    Gå sammen med din makker og bevæg dig rundt

    Eleverne går sammen to og to og holder deres makker i hånden.
    Musikken sættes i gang og eleverne løber rundt med deres makkere i hånden.
    Det/de makkerpar, der er valgt som fangere har eventuelt overtræksveste på.
    Forklar hvordan eleverne bliver fanget fx en hånd på skulder eller berøring med et skumrør.

  • excercise
    Trin

    Når I er fanget skal I danse

    Når et makkerpar bliver fanget af fangerne, stiller eleverne sig over for hinanden og danser lige hvad de har lyst til el. de indøvede trin.

  • excercise
    Trin

    Befrielsen af andet par

    Eleverne bliver befriet, når et andet par kommer forbi og taget det tilfangetagede par fx under armen og svinger dem rundt. (I kan aftale andre måder at befri på)
    De fangede elever er nu befriet og har fået ny makker. Der vælges nye fangere efter et par minutter.

  • Trin

    I kan vælge denne dans

    I kan sammen øve denne dans - eller elever kan få tid til at finde på andre dansesekvenser, som alle kan deltage i.

  • excercise
    Trin

    Tal om spørgsmålene

    Slut aktiviteten af, når eleverne er i mål med opgaven. Lad elever 2og2 snakke om spørgsmålene og drøft dem bagefter i klassen.

    Hvordan var det at danse til musikken med forskellige makkere?
    Ændrede du din dans undervejs og hvorfor?
    Hvad synes du om aktiviteten.