Domino
-
Generelle tilpasninger
Lad eleverne være to og to sammen. Lad dem lægge brikkerne på et areal, så de ikke selv agerer brikker.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Lad eleverne få en vidensstation, hvor de kan søge viden eller få hjælp. Spil gerne almindelig domino et par gange inden.
-
Bevægelsesudfordringer
Find et område og et sted, hvor alle kan deltage. Stil bordene i en formation og læg brikkerne på bordene i stedet.
-
Høreudfordringer
Tilføj at man viser på et kort el. lign.
-
Synsudfordringer
Lad eleverne være i par og aftal en måde at mødes med de andre par på fx en high5 el. lign, hvor man præsentere sit kort og hvad der står på.
Domino
Kategori: Faglige aktiviteter
Forberedelse: Print de tomme dominobrikker ud og lad eleverne lave dominospil. I eksempelvis samfundsfag kan det være:
Højkonjunktur – FN
NATO – Demokrati
Folkestyre – Konservative
Parti på højrefløjen – Magtens tredeling
I kan også printe færdige brikker her:
Øvelsen
-
Trin
Træk en dominobrik
Eleverne trækker hver en dominobrik, hvorpå der står fagligt indhold.
-
Trin
Find makker-brikkerne
Eleverne skal finde deres to makkere, der passer til ordene i hver ende af deres brik.
-
Trin
Find sammen til en lang række domnio-slange
Eleverne kan forlænge deres ”dominoslange” i takt med, at brikkerne kobles sammen.
Aktiviteten slutter, når alle elever er koblet sammen til én lang dominorække.
Variationer:
Eleverne kan arbejde i grupper og lægge brikkerne ud på et stort areal, de kan også få en brik hver især og gå rundt og løse ”dominoen” i fællesskab.
Det kan være en fordel at have ”vidensstationer”, hvor en eller flere elever er placeret med fx et kort over USA el. et kort over Tyskland, hvis de arbejder med lande og stater.
Relaterede øvelser
-
Landes kendetegn
Formål
Formålet med aktiviteten er, at de reflekterer over, hvad de forbinder med forskellige lande og samtidig bruge deres krop til at vise det. Eleverne får derved en forståelse for de forskellige lande gennem kropslige erfaringer.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at bevæge sig på forskellige måder.
GÅ TIL ØVELSE -
1-2-3 – i fagene
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne gennem bevægelser repeterer eller øver fagligt indhold.
Tegn på læring
Eleverne bliver ikke forstyrret af at skulle koble bevægelsen med fagligt indhold, men de oplever derimod flow.
GÅ TIL ØVELSE -
Find din stol – i fagene
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne er aktive og bevæger sig rundt i lokalet samtidig med de får repeteret fagligt indhold og ser det visuelt.
Tegn på læring
Eleverne opmuntrer hinanden og lykkes med at finde den stol, der passer til deres kort.
GÅ TIL ØVELSE