Håndtrykket – historiske figurer
-
Generelle tilpasninger
Lad eleverne bruge andet end hænderne. Lav fx hilsner med kroppen i stedet - fx buk. eller brug fødderne.
Giv eleverne et fast håndtryk, som de skal tilpasse til den historiske figur fx. højre hånd, venstre hånd og et buk. Så bliver opgaven mere konkret. -
Kognitive & psykosociale udfordringer
Gør opgaven konkret ved fx at give et helt fast håndtryk, som eleverne kender og har øvet uden at sætte den historiske person på. Tilføj derefter de historiske kendetegn. Gennemgå først alle perioderne/personerne på tavlen, så eleven ved, hvem der kan dukke op.
-
Bevægelsesudfordringer
Eleverne skal selv fortolke deres håndtryk el. fx hilsen. De kan også sætte stemmer på.
-
Synsudfordringer
Giv gerne karaktererne lyd. Sæt tempoet ned, så det er lettere at fornemme håndtrykkene. Lad eleverne gå rundt og prøve de forskellige håndtryk.
Håndtrykket – historiske figurer
Kategori: Faglige aktiviteter
Husk! Håndtrykket ligger også som aktivitet med bibelske personer/historier i databasen. Du kan også tænke den ind i sprogfag som en lille del af en personkarakteristik.
Øvelsen
-
Trin
Stil dog overfor en makker
Eleverne stiller sig to og to overfor hinanden.
-
Trin
Snak om kendetegn ved jeres historiske periode/person
Eleverne snakker om kendetegn ved eksempelvis vikingetiden, der kan indgå i deres håndtryk.
Det kan eksempelvis være:
Et fast håndtryk, et brøl, tungen kan rækkes ud, en fast rytme.
Et andet eksempel kan være historiske personer, en konges håndtryk eller en hårdt arbejdende bondes håndtryk. -
Trin
Øv jeres håndtryk
Lad eleverne øve deres håndtryk sammen 2 og 2.
-
Trin
Vis og snak om håndtrykkene i klassen
Lav en fælles refleksion, hvor eleverne enten går rundt og bytter makker el. viser håndtrykkene for hinanden. Tal om hvordan de her valgt at fortolke deres historiske tider og perioder.
Relaterede øvelser
-
Det hemmelige håndtryk
Formål
Formålet er, at eleverne samarbejder om at skabe et håndtryk el. indøver et kendt håndtryk. De stiller skarpt på, hvordan kropskontakt, når man hilser, påvirker andre og dem selv.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at samarbejde om at finde på og
GÅ TIL ØVELSE
øve håndtryk.