I din klassekammerats sko
-
Generelle tilpasninger
Lad eleverne bestemme selv om, de vil op og have et spørgsmål. Eller lad eventuelt eleven kende det spørgsmål, der gives, så er det mindre sårbart. Giv eleverne en makker, som de kan følges med.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Lad eleverne kende spørgsmål forinden, så kan de forberede et svar på forhånd. Forbered yderligere eleverne godt på aktiviteten og forklar, der ikke er rigtige og forkerte svar. Tegn felter på gulvet/jorden med kridt og aftal med eleverne hvor de skal stå, når et spørgsmål læses op. Sig nu/go, når eleverne må gå fra det felt de står i mens spørgsmålet læses højt og hen til et svar. Print "svarfelterne" ud og hæng dem op, så man kan se dem på afstand.
-
Bevægelsesudfordringer
Sørg for at eleverne har nok plads til at komme rundt på og de ikke skal forbi nogle forhindringer på vejen. Lav området tilpas stort, så alle kan komme til/fra. Aftal en måde at bevæge sig på, som alle kan. Skift eventuelt bevægelsesform efter hver tredje spørgsmål, så eleverne både går, kravler, hopper, går kapgang, ruller osv.
-
Høreudfordringer
Sørg for at eleverne kan se tavlen, så de selv kan læse spørgsmålet, hvis det er svært at høre det blive læst højt.
-
Synsudfordringer
Læs spørgsmålene op. Lad eleverne få en makker. Hver tydelig i instruktionen, sig eventuel for svar 1 gå over mod døren eller noget andet genkendeligt, eleven ved hvor er i rummet. For svar 2 gå over til ... og for svar nummer 3 skal I gå over til ..
I din klassekammerats sko
Kategori: Bevægelsesglæde
Prøv aktiviteten her eller klik dig ind i det digitale bevægelsesunivers.
Forberedelse: Print de 3 svarfelter som eleverne skal bevæge sig hen til og download spørgsmålene. I kan også lave spørgsmål selv, i så fald husk at se alle spørgsmålene igennem inden, I benytter dem.
Variationer:
Byg mere bevægelse på – fx. kan I lave den i en hal og lade svarkategorierne være eksempelvis oppe i en ribbe eller på en plint, så hvis man eksempelvis synes 1, skal man op og kravle eller lign.
Lad eleven der får et spørgsmål bestemme bevægelsen, som de andre skal lave hen til svarret. Vær opmærksom på at det er bevægelser, alle kan lave.
Øvelsen
-
Trin
Stil jer, så I kan se skærmen
En elev i klassen får et spørgsmål om sig selv med 3 svarmuligheder. Spørgsmålet bliver læst højt fx. "Hvilket naturfænomen synes DENIS er mest spændende?"
-
Trin
Alle andre elever bevæger sig til et svar
Resten af eleverne i klassen bevæger sig hen til det svar, som de mener eleven selv ville svare. Spørg gerne eleverne, hvorfor de har stillet sig som de har, inden eleven røber svaret. Derefter røber eleven, der har fået et spørgsmål, hvilket svar, han/hun mener er det mest korrekte. Eleven kan også sige, at intet svar passer eller at man ikke ved det.
Brug eventuelt de næste spørgsmål som en start. -
Trin
Spørgsmål 1
Download en pdf med spørgsmålene ovenfor eller brug spørgsmålene listet op her - spørgsmålene er de samme.
-
Trin
Spørgsmål 2
Download en pdf med spørgsmålene ovenfor eller brug spørgsmålene listet op her - spørgsmålene er de samme.
-
Trin
Spørgsmål 3
Download en pdf med spørgsmålene ovenfor eller brug spørgsmålene listet op her - spørgsmålene er de samme.
-
Trin
Spørgsmål 4
Download en pdf med spørgsmålene ovenfor eller brug spørgsmålene listet op her - spørgsmålene er de samme.
-
Trin
Spørgsmål 5
Download en pdf med spørgsmålene ovenfor eller brug spørgsmålene listet op her - spørgsmålene er de samme.
-
Trin
Spørgsmål 6
Download en pdf med spørgsmålene ovenfor eller brug spørgsmålene listet op her - spørgsmålene er de samme.
-
Trin
Spørgsmål 7
Download en pdf med spørgsmålene ovenfor eller brug spørgsmålene listet op her - spørgsmålene er de samme.
-
Trin
Spørgsmål 8
Download en pdf med spørgsmålene ovenfor eller brug spørgsmålene listet op her - spørgsmålene er de samme.
-
Trin
Spørgsmål 9
Download en pdf med spørgsmålene ovenfor eller brug spørgsmålene listet op her - spørgsmålene er de samme.
-
Trin
Spørgsmål 10
Download en pdf med spørgsmålene ovenfor eller brug spørgsmålene listet op her - spørgsmålene er de samme.
-
Trin
Spørgsmål 11
Download en pdf med spørgsmålene ovenfor eller brug spørgsmålene listet op her - spørgsmålene er de samme.
-
Trin
Spørgsmål 12
Download en pdf med spørgsmålene ovenfor eller brug spørgsmålene listet op her - spørgsmålene er de samme.
-
Trin
Spørgsmål 13
Download en pdf med spørgsmålene ovenfor eller brug spørgsmålene listet op her - spørgsmålene er de samme.
-
Trin
Spørgsmål 14
Download en pdf med spørgsmålene ovenfor eller brug spørgsmålene listet op her - spørgsmålene er de samme.
-
Trin
Spørgsmål 15
Download en pdf med spørgsmålene ovenfor eller brug spørgsmålene listet op her - spørgsmålene er de samme.
-
Trin
Spørgsmål 16
Download en pdf med spørgsmålene ovenfor eller brug spørgsmålene listet op her - spørgsmålene er de samme.
-
Trin
Spørgsmål 17
Download en pdf med spørgsmålene ovenfor eller brug spørgsmålene listet op her - spørgsmålene er de samme.
-
Trin
Spørgsmål 18
Download en pdf med spørgsmålene ovenfor eller brug spørgsmålene listet op her - spørgsmålene er de samme.
-
Trin
Spørgsmål 19
Download en pdf med spørgsmålene ovenfor eller brug spørgsmålene listet op her - spørgsmålene er de samme.
-
Trin
Spørgsmål 20
Download en pdf med spørgsmålene ovenfor eller brug spørgsmålene listet op her - spørgsmålene er de samme.
-
Trin
Tal om spørgsmålet
Hvordan var det at lave aktiviteten? Hvordan sikrer man, at aktiviteten er god for alle?
Relaterede øvelser
-
Svar med bevægelse
Formål
Formålet med aktiviteten er at styrke klassens fællesskab og lære hinanden bedre at kende.
Tegn på læring
Eleverne svarer på spørgsmålene med bevægelse. De er engagerede og stiller måske deres kammerater opfølgende spørgsmål.
GÅ TIL ØVELSE