Naturdomino
-
Generelle tilpasninger
Lad deltagerne være sammen to og to.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
For deltagerne kan det være særlig vigtigt med en fast rækkefølge, så deltagerne altid ved, hvornår de må lægge en brik. Aftal på forhånd hvad det er for ting deltagerne skal finde – hav eventuelt billeder med at genstandene.
-
Bevægelsesudfordringer
Find et område/sted, hvor alle kan bevæge sig rundt og deltage. Overvej om ”pladen”, hvor deltagerne lægger deres dominobrikker (naturting) skal være hævet fra jorden, hvis deltagerne har svært ved at bøje sig ned til jorden hver gang.
-
Synsudfordringer
Lad deltagerne være i par eller sørg for at sige højt til hinanden, når en deltager har lagt sin brik, hvilken naturting der ligger frit, som deltageren skal matche til.
Naturdomino
Aktiviteten:
Hver deltager starter med at finde 10 forskellige ting i naturen – det kan være grankogler, grene, en træstub, gran, sneglehus, en mælkebøtte, gran, blade (eventuelt specifikke blade, hvis deltagerne kan kende forskel på eksempelvis et birketræs blad og et bøgeblad), sten osv.
Den aktivitetsansvarlige lægger en start ting fx en grankogle.
Nu lægger en af deltagerne den samme ting, som den aktivitetsansvarlige lagde – altså en grankogle. Derudover lægger deltageren også en ny ting eksempelvis en gren.
Den næste deltager skal bygge videre ved at lægge en gren og derudover en ny ting.
Naturdomino-stien bliver dermed længere og længere, eksempelvis med: grankogle – grankogle – gren – gren – mælkebøtte – mælkebøtte – sneglehus –
Overvej om man må bygge til i begge ender, så det kan komme til at være således: – sten – grankogle – grankogle – grankogle – sneglehus –
Overvej om der skal være en rækkefølge i hvis tur det er.
Hvis en deltager ikke kan bygge noget i enden, må deltageren bevæge sig ud i nærheden og finde en ting, der passer til den løse ende, deltageren kan bygge videre med.
Det gælder om først at komme af med alle sine 10 brikker, man fandt ude i naturen til at starte med.