Spiludvikling
-
Generelle tilpasninger
Eleverne har fokus på udvalgte delelementer af spillet og ikke hele spillet på en gang.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Giv eleven sin gruppe inden undervisningen, så eleven kan forberede sig på, hvem fra klassen de skal arbejde sammen med. Det kan give en ro inden aktiviteten. Det kan også være en hjælp for eleven, der måske ønsker en fast rolle i et samarbejde at være tidstager, skribent, dommer eller lign. for at aktiviteten ikke bliver for omskiftelig og uoverskuelig.
-
Bevægelsesudfordringer
Hvis det hjælper eleven, kan eleven få en makker til at samle bolde op. Hvis der er tale om en elev med kørestol eller lign. hjælpemiddel kan eleven få en kurv på kørestolen, der kan scores mål i. Eleven kan også få en fast plads på banen, hvis det gør det nemmere ikke at bevæge sig rundt. Man kan også aftale, at en berøring af bolden kan tælle som grebet. Overvej tilmed størrelsen på bolden. Store og lette bolde er langsommere end små og hårde bolde.
-
Synsudfordringer
Brug kontrastfarver og tydelige markeringer af banerne. Brug eventuelt kun bløde bolde, så eleven ikke er nervøs for at blive ramt. Sig navnet på den person, der kastes eller spilles til under aktiviteten. Overvej en bold med lyd.
Spiludvikling
Kategori: Boldbasis og boldspil
Forberedelse: Inddel eleverne i grupper af fire til seks elever.
Aktiviteten:
Eleverne skal udvikle deres eget spil.
Overvej om din elevgruppe arbejder bedst med åbne eller lukkede opgaver. Det kan fx være en fordel at opstille nogle rammer for udviklingen. Det kan være at fastlægge de elementer, der skal indgå, eks. et hockeymål og en skumbold eller lign. Det kan også være at fastlægge banens længde på forhånd.
Du kan også lave en pose med sedler, hvor eleverne trækker nogle elementer, der skal indgå i deres spil. Det kunne være
– mere end en bold
– hulahop ringe
– et stopur (spillet foregår på tid)
– ærteposer
Og så videre..
Gruppernes opgave er at finde på spillet. De skal også give spillet et navn og afprøve spillet selv.
Grupperne kan udforme et regelsæt, så de selv kan reglerne, men også kan udlevere spillet, så andre kan prøve det.
Når spillet har et navn, er afprøvet og reglerne er defineret og skrevet ned, er gruppen klar til at spille det med klassekammeraterne.
Grupperne skal nu prøve hinandens spil. Det kan foregå sådan, at man mødes med en anden gruppe og prøver hinandens spil. Dette kan gentages med en ny gruppe.
Grupperne må godt justere deres spil undervejs, hvis de gør sig nye erfaringer.
Progression/Variation:
I kan gennemgå og arbejde med tilpasningshjulet, eleverne kan fx tilpasse deres allerede udviklede spil eller komme med tilpasninger til andre elevers spil.