Sten, saks, papir
-
Generelle tilpasninger
I kan vælge at fjerne fangelegselementet og lave aktiviteten i hold, men hvor en fra hvert hold (således er deltagerne mod hinanden to og to) slår sten, saks, papir, hvor taberen så skifter hold. Således handler det stadig om, at vinde flest over på sit hold, men uden fangelegen.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
For at få struktur på aktiviteten kan det for nogle deltagere være vigtigt med en tidsramme - vær tydelig omkring, hvor længe aktiviteten er i gang eller om det eksempelvis er indtil, der kun er tre tilbage på det ene hold.
-
Bevægelsesudfordringer
Aktiviteten kan fint foregå siddende og uden fangelegselementet, hvis der er deltagere, der er dårligt gående eller ikke kan løbe.
Sten, saks, papir
Aktiviteten:
Gruppen deles i to.
Der optegnes en midterlinjer og to baglinjer – en til hvert hold. Det kan både være linjer, der er i gulvet/på jorden i forvejen, en kridtstreg, et stykke tape eller lignende.
De to hold går hver til sit og aftaler, hvad de som hold skal vælge (sten, saks eller papir). Når de har aftalt det, går de frem til en midterlinje og de to hold møder hinanden. Samtidig laver de to hold sten, saks, papir.
Det hold der vinder, skal nu prøve at fange deltagere fra det andet hold inden, de er løbet tilbage til deres baglinje, hvor de har helle.
De deltagere, der bliver taget, skifter hold. Herefter aftales der påny, hvad deres næste udfald skal være af sten, saks eller papir på de to hold.
Aktiviteten kan enten være på tid eller indtil det ene hold er blevet udslettet og alle er kommet over på det samme hold.