I denne aktivitet skal eleverne finde frem til forbogstavet på forskellige genstande og forme det rigtige bogstav med deres kroppe. Der kommer en genstand frem af gangen på skærmen, samt 3 forskellige svarmuligheder. Formålet er at lære lyden på forskellige forbogstaver, samt at lære bogstaverne gennem kroppen.
I denne aktivitet skal eleverne, sammen to og to, finde frem til forbogstavet på forskellige genstande og forme det rigtige bogstav med deres kroppe. Der kommer en genstand frem af gangen på skærmen, samt 3 forskellige svarmuligheder. Formålet er at lære lyden på forskellige forbogstaver, samt at lære bogstaverne gennem kroppen.
I denne aktivitet bliver der fortalt en kort historie med sætninger i hhv. datid, nutid og fremtid. Hver gang der kommer en sætning i datid, skal eleverne gå et skridt tilbage. Når det er nutid hopper de på stedet eller anden bevægelse op ad. Og ved fremtid går eleverne et skridt frem. Formålet er at kunne identificere datid, nutid og fremtid og gengive det i en bevægelse. Der findes også en version med støtte, hvor tiderne bliver fremhævet.
I denne aktivitet bliver der fortalt en kort historie med sætninger i hhv. datid, nutid og fremtid. Hver gang der kommer en sætning i datid, skal eleverne gå et skridt tilbage. Når det er nutid hopper de på stedet eller anden bevægelse op ad. Og ved fremtid går eleverne et skridt frem. Formålet er at kunne identificere datid, nutid og fremtid og gengive det i en bevægelse. I denne version er der ekstra støtte i form af at tiderne bliver fremhævet og bevægelserne bliver vist.
I denne aktivitet bliver der fortalt et eventyr -Klodshans. Når eleverne har lyttet til eventyret skal de mime én af eventyrkaraktererne og gå rundt blandet hinanden i rollen som denne. Du kan overveje om de skal prøve at gætte hinandens karakterer. Formålet er at styrke kreativitet og forestillingsevne, samt at lære om eventyr.
I denne aktivitet bliver der fortalt et eventyr -Rødhætte og ulven. Når eleverne har lyttet til eventyret skal de mime én af eventyrkaraktererne og gå rundt blandet hinanden i rollen som denne. Du kan overveje om de skal prøve at gætte hinandens karakterer. Formålet er at styrke kreativitet og forestillingsevne, samt at lære om eventyr.
I denne aktivitet står de 120 mest brugte ord på skærmen. Eleverne skal være sammen to og to. Den ene elev går op til tavlen og peger på et ord. Den anden elev skal nu starte en historie, med en sætning med ordet i. Derefter bytter de, så den anden elev går op og peger på et nyt ord. Sådan fortsætter de med at skiftes til henholdsvis at pege på et ord og fortsætte historien. Formålet er at lære de 120 mest brugte ord at kende, samt at øve historiefortælling og styrke kreativiteten.
I denne aktivitet kommer der et ordsprog frem på skærmen. Eleverne skal gengive ordsproget ved at mime det, eller alternativt tegne det. Underviseren styrer selv hvornår der skiftes til næste ordsprog, så der er tid til at tale om ordsprogenes betydning. Formålet er at lære ordsprogene at kende, samt at styrke kreativiteten.
I denne aktivitet bliver der fortalt en kort historie om bæveren og dens hund Hanne. Hver gang der kommer et tillægsord skal eleverne mime det. Fx "Det var koldt" - eleverne mimer koldt. Formålet er at kunne identificere og gengive tillægsord. Aktiviteten findes også i en version med ekstra støtte i form af, at tillægsordet fremhæves efter lidt tid.
I denne aktivitet bliver der fortalt en kort historie om bæveren og dens hund Hanne. Hver gang der kommer et tillægsord skal eleverne mime det. Fx "Det var koldt" - eleverne mimer koldt. Formålet er at kunne identificere og gengive tillægsord. I denne version er der ekstra støtte i form af, at tillægsordet fremhæves efter lidt tid.
I denne aktivitet bliver der fortalt en kort historie om bæveren og dens hund Hanne. Hver gang der kommer et udsagnsord skal eleverne mime det. Fx "Hanne og jeg var ude at køre" - eleverne mimer at køre. Formålet er at kunne identificere og gengive udsagnsord. Aktiviteten findes også i en version med ekstra støtte.
I denne aktivitet bliver der fortalt en kort historie om bæveren og dens hund Hanne. Hver gang der kommer et udsagnsord skal eleverne mime det. Fx "Hanne og jeg var ude at køre" - eleverne mimer at køre. Formålet er at kunne identificere og gengive udsagnsord. I denne version er der ekstra støtte i form af udsagnsordet fremhæves efter lidt tid.
I denne aktivitet kommer der forskellige ting flyvende ind på skærmen, der kan kategoriseres til forskellige årstider. Først skal eleverne udvælge og hapse de ting der hører til sommer og hoppe over de øvrige ting. Bagefter skal de hapse de ting der hører til vinter. Formålet er at kende årstiderne og have det sjovt.
I denne aktivitet kommer der et bogstav ind på skærmen af gangen. Kommer der en vokal skal eleverne hapse den, altså lade som om de spiser den. Kommer der derimod en konsonant skal de hoppe over den. Formålet er at genkende vokaler og konsonanter. I denne version har alle bogstaverne samme farve. Der findes også en version med ekstra støtte, i form af blå konsonanter og orange vokaler.
I denne aktivitet kommer der et bogstav ind på skærmen af gangen. Kommer der en vokal skal eleverne hapse den, altså lade som om de spiser den. Kommer der derimod en konsonant skal de hoppe over den. Formålet er at genkende vokaler og konsonanter. I denne version er der ekstra støtte i form af orange vokaler og blå konsonanter. Der findes også en version hvor alle bogstaverne har samme farve.
I denne aktivitet bliver der vist 3 ting af gangen, fx et egern, en banan og en frø, og eleverne skal mime den af tingene de kender fra eventyr. Underviseren vælger selv tempoet, så der er tid til at tale om forskellige eventyr undervejs. Formålet er at lære om eventyr.
I denne aktivitet kommer der en opgave på skærmen af gangen. Fx "mit falkeblik fanger -noget der er rundt" og så skal eleverne pege på noget der er rundt. Der kan også komme bogstaver og farver. Formålet med aktiviteten er at lære forbogstaver, at kategorisere ting og at skabe fokus. Aktiviteten findes også på engelsk, hvor den hedder I spy with my little eye.
I denne aktivitet kommer der en række bogstaver frem på skærmen af gangen. Eleverne skal finde frem til et eller flere ord der kan staves, ved at bruge nogle af bogstaverne. Eleverne skal vise ordet ved at mime det eller stave til det med kroppen. Formålet er at træne at stave, gennem kropslig erfaring.
I denne aktivitet bliver der vist en stol, samt et forholdsord af gangen, fx -bagved. Eleverne skal placere sig korrekt i forhold til deres stol. Formålet med aktiviteten er at lære forholdsordene/præpositionerne. Der findes også en version med ekstra støtte i form af en prik der viser placeringen.
I denne aktivitet bliver der vist en stol, samt et forholdsord ad gangen, fx bagved. Eleverne skal placere sig korrekt i forhold til deres stol. Formålet med aktiviteten er at lære forholdsordene/præpositionerne. I denne version er der ekstra støtte, i form af en prik der viser placeringen på illustrationen.
I denne aktivitet skal eleverne lytte efter antallet af stavelser i forskellige ord. Der kommer et ord og en svarbevægelse på skærmen af gangen, fx ordet -sommerfugl og svarbevægelsen -hop. Ordet bliver læst højt og eleverne skal hoppe antallet af stavelser. Formålet er at kunne identificere antallet af stavelser i ord.
I denne aktivitet skal eleverne lytte efter antallet af stavelser i forskellige ord. Der kommer et ord og en svarbevægelse på skærmen af gangen, fx ordet -sommerfugl og svarbevægelsen -hop. Ordet bliver læst højt og eleverne skal hoppe antallet af stavelser. Formålet er at kunne identificere antallet af stavelser i ord. I denne version er der ekstra støtte, i form af at ordet bliver læst op en ekstra gang, med ekstra tryk på stavelserne. Aktiviteten findes også i en version uden ekstra støtte.
I denne aktivitet bliver der vist et ord af gangen på skærmen og eleverne skal vise ordets modsætning med deres krop/ansigt. Fx ordet sur, hvor eleverne skal vise ordet glad. Formålet er at eleverne, gennem kropslig erfaring, lærer om modsætninger.