Alternativ rundbold
-
Generelle tilpasninger
Bevægelsesvalg kan skifte, når holdene bytter fra inde til ude. Bevægelsesvalget kan ske ved at slå med en terning (evt. en stor skumterning, hvis I har sådan en). Ved 1 bevæger eleverne sig baglæns. Ved 2 bevæger eleverne sig i krabbegang. Ved 3 bliver alle gjort blinde (undtagen opgiveren), osv. Griberen kan flyttes væk fra udkast området og om på siden af rundboldbanen eksempelvis, så vil selv et kort slag/kast under alle omstændigheder give en lang aflevering til griberen. Der kan stå ekstra stop-kegler undervejs på banen, så eleverne kan vælge et forskelligt stoppunkt for hver gang.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Forbered eleverne godt på aktiviteten ved eventuelt skitser af banerne og lad eleverne have en makker. Det kan være en fordel for enkelte elever, at have en fast rolle fx opgiver el. være konstant på inde- eller udeholdet.
-
Bevægelsesudfordringer
Lav flere baner rundt om opgiveren. Der kan være en stor bane lige frem for til dem, der gerne vil løbe længere og hurtigt. Så kan der laves en mindre bane bag til, som kan tilpasses til eventuelle bevægelsesvanskeligheder, man kan evt. gå hurtigt i den fremfor løb. Man kan også lave en tredje og en fjerde bane, hvis nogle elever kan føle sig stigmatiseret i at vælge den ’mindre bane’. I de andre baner kan de gøres helt små og så vælge bevægelser såsom kapgang eller krabbegang, der skal udføres rundt i banen. Man kan også nøjes med at bevæge sig fra den første kegle/hulahopring til den anden og tilbage igen, hvis det virker mere overskueligt end en hel bane.
-
Synsudfordringer
Marker banen tydeligt med farvede kegler. Der kan indgå en bold med lyd, så eleven kan orientere sig efter lyden. Hvis der indgår en bold med lyd, kan alle eleverne også gøres blinde, så de udelukkende kan gå efter lyden frem for at se bolden. Her får eleven med et synshandicap lov til at brillere.
Alternativ rundbold
Kategori: Boldbasis og boldspil
Forberedelse: Opstil bane/baner med tydelige markeringer med eks. kegler eller hulahopringe. Find forskellige bolde og eventuelt bat frem.
Aktiviteten:
Alternativ rundbold er justering(er) af almindelig rundbold, men med fokus på samarbejde. Følgende tre elementer vil ændre en smule på det i forvejen kendte rundbold, men vil øge fokusset på samarbejde:
For at fjerne noget af konkurrenceelementet i aktiviteten forgår det på tid. Det kan være 5 minutter inde og så 5 minutter ude i marken. Dette giver potentielt mindre fokus på konkurrence, antal døde og antal point, men mere fokus på at nå så meget som muligt som hold på de 5 minutter. Ønsker I stadig at have konkurrence med i aktiviteten, kan I have en terning med, som bliver slået hver gang en elev kommer rundt i banen. Det antal øjne, terningen viser, er det antal point, holdet får. Således spilles der stadig med point, men ikke med døde. Og det er tilfældigheder og mere held end de hurtige løbere, der kan give holdet point.
Igen for at fokusere på samarbejde og ikke på færdigheder, kan der også være flere bolde at slå, sparke eller kaste med. For eleven der synes, det er svært at ramme tennisbolden med et bat, kan det være godt med muligheden at sparke til en fodbold eller kaste en skumbold. Der behøver derfor ikke være en opgiver, men kun en griber, der modtager bolden tilbage ved udkaststedet.
Ved udkast bevæger elevparret sig hen til base 1, altså den første kegle eller hulahopring i den valgte bane (hvis der er flere).
Der er mange muligheder i alternativ rundbold, for at få alle med – dem finder du også under tilpasninger. Det er dog vigtigt at pointere, at det er en god idé at introducere ændringerne i spillet lidt ad gangen, så eleverne ikke tror, de skal spille rundbold på almindelig vis. De ovenstående tre justeringer, er især til for at styrke samarbejdet og kan godt indgå samtidig. Dem angivet i tilpasninger, kan tilføjes efter behov eller lidt ad gangen.
Til sidst kunne det være en idé at kalde spillet noget andet, hvis udsigten til at skulle spille rundbold forvirrer. Spillet kan hedde ‘rumbold’ eller ‘makkerbold’ eller noget helt tredje, I som klasse kan beslutte.