Alternativ rundbold

Alternativ rundbold

Forberedelse: Opstil bane/baner med tydelige markeringer med eks. kegler eller hulahopringe. Find forskellige bolde og eventuelt bat frem.

Aktiviteten:

Alternativ rundbold er justering(er) af almindelig rundbold, men med fokus på samarbejde. Følgende tre elementer vil ændre en smule på det i forvejen kendte rundbold, men vil øge fokusset på samarbejde:

Eleverne er sammen to og to. De holder sammen med deres makker ved at holde fast i et [simple_tooltip content=’Eksempel på et isoleringsrør ‘]isoleringsrør[/simple_tooltip]/en trøje eller lign. De må godt slippe makkeren, når de skal skyde/kaste bolden ud i marken.

For at fjerne noget af konkurrenceelementet i aktiviteten forgår det på tid. Det kan være 5 minutter inde og så 5 minutter ude i marken. Dette giver potentielt mindre fokus på konkurrence, antal døde og antal point, men mere fokus på at nå så meget som muligt som hold på de 5 minutter. Ønsker I stadig at have konkurrence med i aktiviteten, kan I have en terning med, som bliver slået hver gang en elev kommer rundt i banen. Det antal øjne, terningen viser, er det antal point, holdet får. Således spilles der stadig med point, men ikke med døde. Og det er tilfældigheder og mere held end de hurtige løbere, der kan give holdet point.

Igen for at fokusere på samarbejde og ikke på færdigheder, kan der også være flere bolde at slå, sparke eller kaste med. For eleven der synes, det er svært at ramme tennisbolden med et bat, kan det være godt med muligheden at sparke til en fodbold eller kaste en skumbold. Der behøver derfor ikke være en opgiver, men kun en griber, der modtager bolden tilbage ved udkaststedet.
Ved udkast bevæger elevparret sig hen til base 1, altså den første kegle eller hulahopring i den valgte bane (hvis der er flere).

Der er mange muligheder i alternativ rundbold, for at få alle med – dem finder du også under tilpasninger. Det er dog vigtigt at pointere, at det er en god idé at introducere ændringerne i spillet lidt ad gangen, så eleverne ikke tror, de skal spille rundbold på almindelig vis. De ovenstående tre justeringer, er især til for at styrke samarbejdet og kan godt indgå samtidig. Dem angivet i tilpasninger, kan tilføjes efter behov eller lidt ad gangen.
Til sidst kunne det være en idé at kalde spillet noget andet, hvis udsigten til at skulle spille rundbold forvirrer. Spillet kan hedde ‘rumbold’ eller ‘makkerbold’ eller noget helt tredje, I som klasse kan beslutte.