Brændehugning
-
Generelle tilpasninger
Brug gerne billedmateriale af processen. Arbejd evt. i makkerpar. Marker en cirkel/halvcirkel, hvor kun vedkommende, der flækker brænde må være, mens alle andre skal stå uden for cirklen (for ikke at blive ramt af hammer eller brændestykker).
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Forbered deltagerne på, hvad der skal ske ved at orientere deltagerne grundigt om de 10 h’er. De 10 h'er hjælper deltagerne, så de ved hvad de skal lave, hvorfor, hvordan og hvor. Samt hvor længe, hvornår på dagen/ugen, med hvem, hvor meget (mængden) og hvad de skal bagefter aktiviteten.
I denne aktivitet kan det især være godt at understrege, hvor længe deltageren skal lave det - en timer, et bestemt antal stykker flækket brænde eller lign. Det kan også være godt at understrege, hvem eleven skal være sammen med, om der er en makker eller flere og om de skiftes til at flække brænde. -
Bevægelsesudfordringer
Det er muligt at deltage både stående og siddende i f.eks. kørestol. En makker kan hjælpe med at placere brændet og hjælpe med at slå på brændet.
Hvis hammeren/kileøksen er svær at holde på, kan man sætte et stykke skumrør/elektrikerrør på skaftet med gaffatape. Hammeren/kileøksen kan med velcrobånd sættes fast på hånden. -
Høreudfordringer
Sørg for godt udsyn til aktiviteten og lys på personen, der taler.
-
Synsudfordringer
Giv deltageren lejlighed til at orientere sig om, hvordan grej mærkes og fungerer. Lad også deltagerne mærke på brændestykker og eksperimentere med at flække brændet.
Brændehugning
Formål:
Formålet med aktiviteten er at lære at hugge brænde.
Forberedelse:
Tørt brænde, eks. er birk og bøg lettest at flække.
Et sted med godt underlag til at sætte grejet på, så det står rimeligt fast (evt. sømmet eller skruet fast) og med god plads til at arbejde.
Rekvisitter:
Logmatic Kileøkse og murerbalje.
Kindling cracker, hammer og søm/skruer.
Aktiviteten:
At flække brænde kan gøres på mange måder (eks. økse og huggeblok). Det behøver ikke at kræve mange kræfter eller at udgøre en risiko for, at nogen kommer til skade. Man kan f.eks. benytte en kileøkse og murerbalje, en Kindling Cracker, en vægflækker eller andet.
Kindling cracker:
En Kindling cracker er en omvendt huggeblok, som er lavet af jern. Man skal ikke bruge økse, men en hammer evt. gummihammer eller et stykke brænde til at slå med. Man placerer sit brændestykke på skæret og slår med en hammer på træet, hvorved det flækker. Husk begge hænder på hammeren. Kindling cracker fås i 2 størrelser. Den kan skrues fast på huggeblokken, en palle eller andet i passende højde, så det er muligt at benytte en god arbejdsstilling og så hammeren ikke skal løftes for højt inden slaget på brændet.
Logmatic kileøkse:
En logmatic kileøkse er let at anvende, selvom man f.eks. sidder i en kørestol. Anbring eks. brændet i en murerbalje, i et dæk eller andet, helt tæt sammen, hvor det kan få støtte, så det ikke vælter.
Relaterede øvelser
-
Optænding
Formål
Formålet med aktiviteten er, at deltageren lærer at lave sin egen optænding til et bål af genbrugsmaterialer. Derudover lærer deltageren om genbrug af materialer.
GÅ TIL ØVELSE -
Pagodebål
Formål
Formålet med aktiviteten er at lære, hvordan et pagodebål bygges op. Bålet kan give varme, hygge og nærhed og har til formål at skabe et naturligt samlingssted for gode historier og madlavning.
GÅ TIL ØVELSE