Grænseleg
-
Generelle tilpasninger
Lav meget faste regler for, hvordan man hiver og trækker i hinanden.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Brug en snor/isoleringsrør eller lign. rekvisit, som eleverne kan gribe fat i og trække i hinanden med, hvis kropskontakt bør undgås. Giv eleverne en makker, så man skal hjælpe hinanden med at trække modstandere over stregen og hjælpe hinanden med at blive på egen banehalvdel. Lav evt. aktiviteten om til at være ryg-mod-ryg, hvor eleverne skubber hinanden over linjen, hvis det er svært at trække. Hvis ryg-mod-ryg bør undgås, kan I placere en bold eller hynde mellem de to rygge.
-
Bevægelsesudfordringer
Alle er siddende, liggende eller kravlende. Lad makkeren sidde på en tæppeflise el. andet, så det er lettere at trække over eller skubbe væk. Her kan versionen ryg-mod-ryg (evt. med bold i mellem ryggene) også være en tilpasning. Tænk over at oversætte hvad kræfter svarer til hos hinanden, for at få en forståelse for hinandens motorik.
-
Synsudfordringer
Tydelig markering af linjen eventuelt med en snor, der er tapet fast til gulvet, så man kan mærke linjen eller i en kontrast farve.
Grænseleg
Kategori: Bliv klar til læring
Overvej om eleverne skal inddeles i par fra start, så de følges med en makker gennem aktiviteten.
Husk! Tal om, hvordan eleverne passer på hinanden og lav fælles regler om, hvordan eleverne hiver og trækker i hinanden.
Øvelsen
-
Trin
Stil dig på den ene side af linjen
Der afmærkes en linje på gulvet, hvor de to hold stiller sig på hver sin side af linjen.
-
Trin
Træk en fra modsatte hold over linjen
Eleverne skal nu trække en fra det modsatte hold, som står på den anden side af linjen over på deres side af linjen.
Holdet må gerne hjælpe, så eleven der er ved at blive trukket over linjen, holdes tilbage på egen halvdel. -
Trin
Skift hold
Trækkes man over på den anden side af linjen, skifter man hold.
Aktiviteten kan fortsætte til et hold har trukket alle over. Eller der kan sættes en tid og når tiden er gået stopper aktiviteten.