Kombinatorik
-
Generelle tilpasninger
Bestem en bevægelses som er udgangspunktet, eks. knæbøjning, for de andre bevægelser. Der opstår færre mulige kombinationer, hvis eleverne kun må bruge en bevægelse én gang i hver sammensætning, det kan være mere overskueligt til at starte med.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Hvis eleven ønsker ikke at være med til at udføre bevægelserne, kan eleven være fotograf og tage billeder af de forskellige kombinationsmuligheder, som de efterfølgende kan skrive ind i deres tælletræ eller op på et papir.
-
Bevægelsesudfordringer
Lav bevægelser som alle kan være med til. En bevægelse kan også være et nik med hovedet eller armene op i luften.
-
Høreudfordringer
Lav et stort tælletræ for at illustrere de mange kombinationsmuligheder tydeligt for eleven.
-
Synsudfordringer
Lav tydelige, store og symmetriske bevægelser.
Kombinatorik
Kategori: Faglige aktiviteter
Forberedelse: Inddel eleverne i grupper af tre.
Overvej om I i fællesskab skal finde på tre bevægelser eller om eleverne selv bestemmer deres bevægelser i gruppen.
Øvelsen
-
Trin
Stil dig med dine to kammerater
Eleverne inddeles i grupper af tre personer. De stiller sig sammen med deres to kammerater.
-
Trin
Find på en bevægelse
Hver elev i gruppen finder på en bevægelse. Det kan være sprællemand, englehop, sving med armene, ned på hug og op igen mm.
Således er der i hver gruppe lavet tre bevægelser. -
Trin
Sammensæt de tre bevægelser på så mange måder som muligt
Eleverne skal nu sammensætte de tre bevægelser på så mange forskellige måder som muligt.
Eleverne lukker øjnene inden, de laver deres bevægelse. Du eller en i gruppen tæller "1-2-3-nu" og eleverne laver en af de tre bevægelser.
Eleverne åbner nu øjnene og ser den kombination, de har lavet. Eleverne fungerer således som terninger i et raflebæger ved brugen af deres krop og bevægelser.
Når de har lavet en ny kombination af bevægelserne, tegnes det ind i et tælletræ, så eleverne kan følge med visuelt i, hvor mange sammensætninger der er dannet. Således bruger de bevægelserne til at få en forståelse for kombinationer. Aktiviteten kan også udvides til at forstå procent og sandsynlighedsregning, eks. ift. hvad sandsynligheden er for at en af bevægelserne er i sammensætningen.